مجموعه: مشاوره خانواده
سعي كنيد همواره قبل از حرف زدن فكر كنيد، زيرا كلمات و ثاثيرات شما دانهي موفقيت يا شكست را در ذهن ديگران ميكارند.
همه ما اين كار را انجام داده ايم. لحظهاي كه گروهي از كلمات از دهانمان بيرون ميپرند بدون اين كه در مورد آنها فكر كرده باشيم و بلافاصله پشيماني خود را به صورت سرخ شدن صورت و معذرت خواهيهاي مكرر نشان ميدهيم. كاش ميتوانستيم قبل از حرف زدن فكر كنيم! نبايد اين طور باشد و با كمي تمرين در واقع ميتوان جلوي اين اتفاقها را گرفت.
«سعي كنيد همواره قبل از حرف زدن فكر كنيد، زيرا كلمات و ثاثيرات شما دانهي موفقيت يا شكست را در ذهن ديگران ميكارند.» - ناپلئون هيل
زمانيكه ما پيام هاي ارتباطي را “دريافت” مي كنيم، اين ارتباط از “فيلتر”هاي مختلفي مي گذرد تا به ما برسد.
اين فيلتر ها مي توانند شامل موارد زير باشند:
حالت روحي فردي ما و احساساتي كه داريم
نظر ما نسبت به فرستنده پيام
ارتباطات قبلي با فرد مورد نظر
اينكه پيام چه اثري مي تواند براي ما در بر داشته باشد
ميزان درك فردي ما از لغاتي كه مي توانند مورد استفاده قرار بگيرند
نحوه تجزيه تحليل لغات توسط ما
چه زماني بايد قبل از حرف زدن فكر كنيم و چه زماني نبايد اصلا حرف زد. براي رسيدن به اين مرحله اين توصيه ها را در نظر داشته باشيد:
-خودتان را ببينيد.
دقت كنيد كه چه موقع اين اتفاق ميافتد. چه شرايطي باعث ميشود كه شما حرفي بزنيد كه بعدا آرزو ميكنيد كاش طور ديگري ميگفتيد. آيا اين اتفاق غالبا با يك نفر يا در يك گروهي از مردم اتفاق ميافتد؟ سعي كنيد يك الگو پيدا كنيد.
- موقعيت و شرايطتان را درك كنيد.
وقتي كه فهميديد چه شرايطي باعث اين اتفاق ميشود تلاش كنيد كه در اين دست موقعيتها به نحوه رفتار و گفتار خود توجه جدي تري داشته باشيد و حتي در صورت امكان قبل از قرار گرفتن در اين دست شرايط، خودتان را آماده كنيد.
- مكالمه را در نظر بگيريد.
حال كه متوجه شديد در يكي از آن موقعيت ها قرار داريد، هدف شما بايد پردازش اطلاعات باشد. اغلب زماني كه به طور مناسب پاسخ نمي دهيد به اين دليل است كه به طور كامل و واضح نميدانيم كه بايد چه بگوييم؟ الان زمان آن فرا رسيده است كه عقب بنشينيد و به آنچه كه در اطرافتان گفته مي شود گوش كنيد. بر روي آنچه كه قرار است بگوييد متمركز نشويد بلكه فقط گوش كنيد. ذهن شما اين اطلاعات را در پس زمينهاش ضبط خواهد كرد.
- واكنشها را بسنجيد.
آيا اطلاعاتي كه ميخواهيد ارائه دهيد طوري فرمولبندي شده است كه اثر مثبتي داشته باشد؟ ايجاد يك فضاي منفيگرايانه ايجاد كننده شكست تعامل و گفتگوست. به نحوه بازخورد شنوندهها دقت كنيد. خراب كردن توانايي تعامل نزد مردم تنها در يك لحظه اتفاق ميافتد.
- به مردم نگاه كنيد.
چه كسي حرف ميزند و چطور با هم تعامل ميكنند؟ برخي افراد خيلي خوب مثال ميزنند و برخي خوب جملهبندي ميكنند. برخي افراد براي مكالمه با ديگران از زبان بدن و علائم و اشارههاي چهره خوب استفاده ميكنند. درحاليكه برخي ديگر پرگويي ميكنند. اينكه افراد چطور اطلاعات شان را ميسازند معيار خوبي است از اينكه چطور اطلاعات را كسب ميكنند.
طرز حرف زدن شما به اندازه آنچه كه ميخواهيد بگوييد مهم است. تن صداي شما ميتواند اشتياق و صميميت شما را منتقل كند و يا بيانگر طعنه و سرزنش شما باشد و حتي ممكن است باعث شود كه پيام گفتار شما به غلط فهميده شود
-پاسخها را فرمولبندي كنيد.
گزينههاي خود را هم در نظر بگيريد. راههاي مختلفي براي گفتن يك مساله وجود دارد و حالا هدف شما پيدا كردن بهترين روش رساندن آن چيزي است كه ميخواهيد بگوييد، بطوريكه تاثير مثبت داشته باشد. تعامل در درجه اول تابعي از گيرنده است لذا شما بايد با در نظر گرفتن شنوندگان تان به تعامل بپردازيد.
- تعامل داشته باشد.
شما اكنون ميدانيد چه ميخواهيد بگوييد. الگوي درست چيست؟ چطور آنرا بگوييد و چطور به طور موثر واكنش نشان دهيد؟ منتظر يك فرصت خوب براي شروع حرف زدن باشيد. معمولا قطع كردن حرف ديگران كار خوبي نيست اما گاهي اين كار خود يك روش مناسب است.
فروشگاه اسباب بازي
فروشگاه ليدي مد
فروشگاه رابوكالا
فروشگاه خانه چين
- اطلاعات را در نظر بگيريد.
آيا آنچه كه ميخواهيد بگوييد موثر، الزامي، دقيق، بموقع و مناسب است؟ اگر شما فقط به دليل اينكه ديگران صحبت ميكنند پاسخ ميدهيد آنگاه ممكن است كه تعامل شما از الگوي ارائه شده فوق تبعيت نكند. اگر اينطور نيست بهتر است عقب بنشينيد و فقط به گوش دادن ادامه دهيد. شما ميخواهيد حرفي بزنيد كه تاثيرگذار باشد نه اينكه فقط چيزي گفته باشيد.
- مراقب تن صدايتان باشيد.
طرز حرف زدن شما به اندازه آنچه كه ميخواهيد بگوييد مهم است. تن صداي شما ميتواند اشتياق و صميميت شما را منتقل كند و يا بيانگر طعنه و سرزنش شما باشد و حتي ممكن است باعث شود كه پيام گفتار شما به غلط فهميده شود.
- مرحله (بند) اول را تكرار كنيد. وقتيكه حرف ميزنيد، آنچه را ميخواهيد بگوييد در نظر بگيريد و روي واكنش ديگران دقت و توجه داشته باشيد. با گذشت زمان، شما پيشرفت ميكنيد و ديگر بعد از برقراري يك تعامل ساده دايما در عذاب وجدان و بررسي موقعيت نخواهيد بود.
گردآوري: بخش روانشناسي
|