فروشگاه دخترانه

 
 
معيارهاي هشتگانه انتخاب اسباببازي
| نظرات (0)

معيارهاي هشتگانه انتخاب اسباببازي ، زهره سعادتمند * نفيسه رفيعي 1 مربي گروه علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه پيام نور، تهران، ايران. 2 دانشيار گروه علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگگاه زااد اسگيمي وا گ اصفهان، اصفهان، ايران. چكيده اين پژوهش با ه ف بررسي معيارهاي هشتگانه )تناسگ سگن و جنس، ايمني، قيمت، تنوع، كاربرد، ظگاهر ، فرهنگ و اراشهگاي جامعه( در انتخاب اسباببااي اا دي گاه وال ين كودكان 6-4 سگال ة سپاهانشهر اصفهان صورت گرفته است. روش پگژوهش اا لحگا ه ف كاربردي و اا لحا گردزوري دادهها توصيفي پيمايشي است. جامعة زماري شامل وال ين كودكان 6-4 سالة همگة مهگ كود و پيشدبستانيهاي سپاهانشهر اصفهان در سال تحصگيلي 95 -94 بود. با استفاده اا روش نمونهگيري خوشگه اي 200 نفگر بگ هعنگوان نمونگه انتخگاب شگ ن . ابگرار گگردزوري اطيعگات بگا اسگتفاده اا پرسشنامة محقق ساختة 32 سؤالي انجام گردي . پايايي پرسشگنامه با ضري زلفاي كرونبگا 89 درصگ تأييگ شگ . نتگاي اصگل اا تجريهوتحليل زمار توصگيفي و اسگتنباطي بگا اسگتفاده اا نگرم افگرار SPSS19 عيوه بر شاخصهاي توايع فراوانگي و درصگ اا زامگون فري من، تحليل واريانس يك راهه و زامونهگاي تعقيبگي اسگتفاده گردي . نتاي بيانگر اين است كه بين دي گاه وال ين با تحصگييت، مشاغل متفاوت و تعگ اد فرانگ ان در انتخگاب اسگباب بگااي بگراي كودكانشان تفاوت معناداري وجود ن ارد، امگا ديگ گاه هگاي والگ ين گروههاي سني مختلف تفاوت معناداري را در 6 معيار اا 8 معيار در انتخاب اسباببااي براي كودكان نشگان داد. همچنگين سگه معيگار اصلي در انتخاب اسباببااي به ترتي ، متناس بودن وسيلة بگااي با سن و جنسيت كود و كاربرد اسباببااي است و توجه به معيار فرهن و اراشهاي جامعه نير بهعنوان معياري كه بيشگتر توسگ وال ين در انتخاب اسباببااي مورد غفلت قرار ميگيرد، تعيين ش . واژههاي كليدي: اسباببااي، كودكان، معيار Eight toy selection criteria Nafiseh rafiei, zohreh saadatmand 1 Instructor of Education and Psychology Department. Payame Noor University, Tehran, Iran. 2 Associat professor, Department of Educational Sciences and Psychology. Isfahan Islamic Azad University, Iafahan, Iran. Abstract The aim of the present study was to examine the eight criteria (age, ***, safety, price, diversity, application, appearance, culture and values of the society) in choosing toys from the perspective of the parents of children aged 4-6 in Sepahan city of Isfahan. The research method is descriptive survey in terms of target and data collection. The statistical population includes the parents of children aged 4-6, 13 kindergartens and preschool children in Sepahan city of Isfahan in the academic year of 2015-2016.Using cluster sampling method, 200 were selected as samples. The data gathering tool was a questionnaire made by a researcher made of 32 questions. The reliability of the Cronbach alpha test was confirmed at 89%. The results of descriptive and inferential statistics analysis using spss19 software were used in addition to frequency distribution and percentage of Friedman test, one way ANOVA and post hoc tests. The results indicate that there is no significant difference between the parents' view of education, different occupations and the number of children in the choice of toys for their children. However, the views of parents of different age groups showed a significant difference in 6 criteria of 8 criteria for selecting toys for children. Also, the three main criteria for selecting a toy are, respectively, the fitting of playing equipment with the age and gender of the child and the use of toys, and considering the standard of culture and values of society as a criterion that is often neglected by parents in the choice of toy, was determined. Keywords: toys, children, criteria nafisehrafiei@gmail.com :مسئول نويسندة*. 97/01/23 :پذيرش 95/05/01 :وصول پژوهش در برنامهريزي درسي سال شانردهم، دوره دوم، شماره 34( پياپي 61) 156-173 صفحات، 1398 تابستان Research in Curriculum Planning Vol 16. No 34 (continus 61) summer 2019, Pages 156-173 معيارهاي هشتگانة انتخاب اسباب بازي / 157 مقدمه كودكان گلهاي بوستان ما و آيندهسازان كشورند. ملتي در آينده موفق، پرقروز و سقربلند هواهقد بقود كق بق نرازهاي جسمي و رواني كودكقان هقود جوجق برشقتري داشت باشند. امروزه روانشناسان اعتقاد دارند ك بقراي رسردن ب مراحل باالجر رشد بايد پاي هاي اولرة رشقد را جدي گرفت و چنانچ اولرن مراحل رشد ب هوبي طقي نشود كودك در مراحل بعدي دچار اهتالل هواهد شقد. يكي از نرازهاي مهم كودك نراز ب بازي و اسقاا بقازي است. بازي يعني هر نوع ورزش يقا فعقالرتي كق جوسق كودكان ب منظور جنوع انجام ميگررد. بازي براي كقودك هماننققد آ اسققت بققراي مققاهي. كققودك بققدون بققازي نميجواند ب رشد و جعادل سازندهاي برسد. اساا بقازي شوق زيستن را در وجود كودك برمقي انگرقدد و موجق پرورش قواي جسمي ذهني رواني عاطفي و اجتمقاعي كودك مقي شقود . مسقلل ة مهقم ايقن اسقت كق بقازي و اساا بازي بايد متناس با ويژگيهاي سني و جسمي و رواني كودك باشد جا اثرات مفرد داشت باشد وگرن او را دچار شكستهاي متعدد و احساس حقارت ميكنقد كق در اين صورت اين اساا بازي براي كودك مضر هواهد بقود. روانشقناس مشقهور »ژان پرقاژه piyaje »جأكرقد مقيكنقد كق والقدين در انت قا اسقاا بقازي دققت و هوشراري الزم را داشت باشند چرا ك در شكل دادن ب جمايالت عاطفي و رواني او نقش مهمقي ايفقا مقي كنقد و چنانچ در انت ا آنها جوجق كقافي نشقود ناهواسقت جمايالت كودكان ب گون اي شقكل مقي گرقرد كق مقورد انتظار ناوده است )2010,Motahari .)ديدگاهها و نظرات متفاوجي در انت ا و هريد اساا بازي متناس با جغررر و جحوالت فناوري در زندگي انسانها وجود دارد ازجمل اينك در عصقر باسقتان وسقايل ابتقدايي بقراي آمقوزش كودكان بشر اولر از سنگ و سنگريدههايي شقكل يافتق اسقت وان حروانقات و طنقا هقايي از رودة حروانقات آن زمقان بق هصقو مقاموتهقا و نقوعي از مقاهيهقاي عظققرمالجثقق درسققت مققيشققد و كودكققان بققا ايققن اساا بازيها بازيهاي گوناگوني انجام ميدادنقد . الاتق با پردايش اساا بازي در جفكقر و هالقرقت بشقر اولرق نقوعي پرشقرفت بق وجقود آمقد ) ,Shkarae, Shafiei & Zaren.Moghadam Taherian, Mohebbi Soufirand 1999 )بنابراين اساا بازي وسرل اي اسقت براي بازي كردن ك ب وسرلة كودكان مورد استفاده قرار ميگررد و در رشد و شكوفايي استعدادهايشان بق آنهقا كمك ميكنقد . اسقاا بقازي در زنقدگي كقودك نققش مؤثري دارد و جدئي از زندگي آنها را جشكرل مقي دهقد . چنانچق اسقاا بقازيهقا بقا دققت و بقر طاق، اصقول روانشناسي و رشد كقودك و اهقدا آموزشقي انت قا شقوند در زنققدگي اجتمقاعي و روانققي و رشقد فكققري و جربرتي آنان بسرار مؤثر هواهد بود. ب همرن دلرل است ك روانشناسقان و مربرقان مشقهوري چقون منتسقوري )Kelapard( كالپقارد( Walon( والون( Montessori( دوبس )Doobs )و هوشرار در اين زمرن ب جفصرل بحث كرده و بازي و عالقة آنها ب داشتن اساا بازي يكي از عالئم سالمت عقل و كنجكاوي آنقان اسقت. بسقراري از والدين ميپندارند ك اساا بازي فقق بقراي سقرگرمي كودكقققان درسقققت شقققده و بسقققراري از سقققازندگان اساا بازيهقا نرقد فقق بق جناق ة مصقرفي و ججقاري اساا بازيها پرداهت انقد و از ايقن نكتق غافقل انقد كق ش صرت و جفكر كودكان در سنرني شكل ميگرقرد كق با اساا بازيها بازي ميكنند و جناس اسقاا بقازي بقا سن كودك نقش بسقدايي در رشقد همق جاناق ة كقودك هواهققد داشققت )2002,Ahmadvand .)بقق طققور مثققال فهرست اساا بازيهاي مناس براي كودكقان 3 القي 4 سال عاارتاند از: نردبان وسايل نجقاري )چكقش مقر و...( وسقايل آشق دي ) ظقر هقاي كوچقك غقذاهوري و آش دي و...( وسايل و اساا بازيهاي حمقل ونققل مثقل واگن گاريدستي كقامرون جراكتقور جرثقرقل ققاي، هواپرما كشتي اجومارل انواع عروسقك قععقات كاغقذ رنگققي مكعقق هققاي چققوبي آهققنربققا قععققات آهققن ظر هاي كوچك غذاهوري و آش دي جارو ج ت قوا 158 / پژوهش در برنامهريزي درسي، دوره دوم، شماره 34( پياپي 61 ،)سال شانزدهم، تابستان 1398 عروسقك هانق عروسقك حروانقات گونقاگون ماشقرن آجشنشاني االكلنگ سرسره جق ا جلفقن سق چرهق همرر بازي گقل رسس ماسق سق چرهق انقواع پقازل وسايل نقاشي )مداد شمعي گچ آبرنگ(. فهرست اساا بازيهاي مناس براي كودكان 4 الي 5 سال عاارتاند از: وسايل سادة هرقاطي )نق و سقوزن كوبلن( انواع پقازل بقا 9 جقا 15 قععق كقاله مقأموران آجشنشاني كاله افسر پلرس لاقاس پرسقتار و پدشقك وسققايل بققرش و چسققااندن )چسقق قرچققي( لگققو يققا بلوك هاي ساهتمانسازي وسايل نقاشي )مقداد رنگقي گواش آبرنگ ماژيك( مهقره هقاي رج شقونده وسقايل سققادة نجققاري )چكققش اره كوچققك( طنققا بققراي طنققا بققازي قععقق هققاي چققوبي و پالسققتركي بققراي هان سازي گاريدستي االكلنگ سرسره جا نردبقان لااسهاي مردان و زنان سق پايق و ج تق سقراه جلفقن ظر هاي كوچك غذاهوري و آش دي وسايل بازيهقاي جقلردي وسايل باغااني )برلچ شن كش و...( آهقن ربقا براده آهن جك آهن. بهترين اساا بازي براي كودك در 5 سالگي لگو يا بلوكها اسقت كق بقا آنهقا سقاهتمان ميسازد. قرچي كردن كاغذ فعالرتي است ك كقودك در اين دورة سني نرد عالق نشان ميدهد. بنابراين آمقوزش چگونگي كار كردن با قرچي و كاغقذها در ايقن سقن بق كودكان الزم است؛ زيرا كودك از سوراخ كردن بريقدن چرن دادن كاغذ بق هصقو كاغقذه اي رنگقي لقذت ميبرد. سوراخ كردن كاغقذ فعالرقت ديگقري اسقت كق كودك را سرگرم ميكند بريدن عكقس هقا و چسقااندن آن روي كاغذ نقاشي كقردن بقا مقداد رنگقي آبرنقگ و ماژيك مدت زمان زيادي او را سرگرم مقي كنقد . در ايقن دوره كقودك بق انجقام دادن كارهقاي دسقتي بق ويقژه بريدن دوهتن و چسااندن عالق دارد. فهرست اساا بازيهاي مناس براي كودكان 5 جا 6 سال عاارت است از: مردجحرير و صندلي جعاق رنقگ و وسايل نقاشي وسقايل باغاقاني )برلچق شقن كقش و... فرفره طنا براي طنا بازي وسايل هراطي )سقوزن و نق ( دوچرهق جقو بقا راكقت قرچقي و كاغقذ انقواع عروسك )عروسك هرم ش بازي و...( گِل رس هاك و شقن اسقت )2017,Naeyc .)الاتق نگرانقيهقايي ماننقد معلو و محاو بودن اساا بازي هنگام هريد وسايل بازي جوس والدين همرش مهمجرين چرقدي اسقت كق ذهن والدين را آشفت ميكند؛ اما آنچق بقراي برهقي از والققدين در انت ققا اسققاا بققازي مهققم اسققت جهرقق اساا بازيهاي محرك و جذا براي كودكانشان اسقت )2005,Asgarizadeh .)در جحقرققققي كققق از والقققدين كودكان 3 جا 6 سال انجام شده است اثرات مهم جناسق كقاربرد و نققش وسقايل اسقاا بقازي بقا سقن و جقنس كودكان را مواردي مانند ارجققا رشقد شقناهتي كقودك ارجقا مهارتهاي زباني فراهم كقردن اطالعقات و دانقش نسات بق محقر فرديكقي كمقك بق رشقد اجتمقاعي كودك جسهرل در رشقد نققش جنسقرتي كقودك برقان كردهاند )2012,Goldstein .)نتقا يج جحقرققات الكق وردي نرد برانگر اين است ك از برن عوامل جمعرقت شقناهتي جنسرت كودك نقش پررنگجري در انت ا اساا بقازي جوس والقدين دارد ) 2017,kurdi Al .)نتقا يج جحقرققات اعتمادمقدم )2012, Moghadam Etemad )برانگر ايقن بود ك مردان آگاهي والدين در مورد اسقاا بقازي هقا ي پرهعر اندك است و بر اساس آمارهاي گقدارش شقده از اورژانسهاي برمارستانهقا ي آمريكقا در سقال 2002 از حدود 240 هدار و 144 مقورد آسقر كودكقان بقر اثقر استفاده از اساا بقازي 5/92 درصقد از نقوع مكقانركي 4/6 درصد با علل نامش ص يك درصد شرمرايي كمتر از يك درصد الكتريكقي و آجقش سقوز ي بقوده اسقت. در زمرنة مداياي اساا بازي نظرات والدين كودكان متفاوت است ازجمل اينك 95 درصد سرگرمسقازي 90 درصقد رشققد هالقرققت و سققرگرم كققردن كققودك 90 درصققد لقذتب قش بقودن 85 درصقد رشقد جفكقر 82 درصقد يادگرري مهارتهاي زندگي 69 درصد كمك ب رشقد و جكامل 48 درصد آسقودگ ي مقادر و 32 درصقد دكقوري بقودن اسقاا بقازي را بق هقود اهتصقا داده اسقت. معيارهاي هشتگانة انتخاب اسباببازي / 159 جحقرقات انجام شده در دانشگاه كماريج نرقد نشقان داد ك اهمرت ظاهر اساا بازي با بدرگجقر شقدن كودكقان برشتر و اين جفاوت در كودكان كقم سقن و سقال كمتقر ميشود. الات جوج و گرايش ب عروسقك در دهتقران و ماشرن در پسران در سنرن پايرنجر نرقد قابقل مشقاهده است قابل شستشو بودن وسايل اساا بقازي در سقنرن پايرنجقر كقودكي و گقران ناقودن و ايمنقي و شقرم رايي ناودن جركراات وسايل اساا بازي ازجمل دغدغق هقا ي والقدين كودكقان برقان شقده اسقت ) & Hines,jadva 2010,Golombok .)جحقرقي ك دهداري دانقش كهقن نورافكن اسماعرلآبادي كلهقر و محمقودي )Dehdari Kalhor nourafkan Esmaeelabadi Daneshkohan 2006,Mahmoudi )در زمرنة مرقدان آگقاهي والقدين از ايمني اساا بازيها در هنگام هريد انجام دادهاند برانگر اين بود ك 6/0 درصد از والدين آگقاهي عقعرو و 2/93 درصد آگاهي هقو نسقات بق ايمنقي اسقاا بقازي هقا داشتند و معرارهقاي هريقد اسقاا بقازي ايمقن در 3/0 درصد از والدين ععرو و 4/24 درصقد متوسق و 4/77 درصقد هقو گقدارش شقد. در جحقرققي كق شقجاعي )2006,Shojaei )در بررسققي وعققعرت اسققاا بققازي در ايران و پرامدهاي جربرتي آن انجام داده بق ايقن نترجق رسرده است ك از لحقا كقاركرد آموزشقي و جفريحقي 7/54 درصد اساا بازي داراي هقر دو جناق هسقتند و 3/44 درصد فق سرگرمكننده و فق يك درصد جناق ة آموزشي داشت و نرد نشان داده ك داليل پرفروش بودن برهي اساا بازيها در شهر جهران ب ايقن شقر اسقت: 94 درصد آموزنده 73 درصد ظقاهر زياقا 3/58 درصقد ارزان بودن قرمقت 1/52 درصقد نقوع بسقت بنقد ي 48 درصد مرغوبرت جنس اساا بازي 48 درصقد احسقاس رعايت كودك از اساا بازي 46 درصد استفاده از مقواد نو در سقاهت اسقاا بقازي 44 درصقد هقارجي بقود ن 3/33 درصد سقرگرم كننقدگ ي 3/31 درصقد اسقتفاده از الگوهاي هارجي 1/27 درصد ايراني بودن 1/27 درصد بهداشتي بودن 25 درصد ايجاد كنجكقاوي در كقودك 23 درصد بادوام بودن اسقاا بقازي 23 درصقد رعايقت نكات ايمني 21 درصد كمك ب يقادگرري كقودك 19 درصد جناس اساا بازي با ويژگيهاي رشد كودك 19 درصد بكار بردن اصول علمي در ساهت اساا بازي 17 درصد جالرغات و 21 درصد جديد بودن اساا بقازي . در جحقرققققق، پورمققققققدس پرشقققققكار و كقققققاوه زاده در( Pourmoghadas, Pishkar& Kavehzadeh,2006( بررسي مقدار فلدات سقمي در برهقي اسقاا بقازي هقا ي پالستركي در شهر اصفهان برانگر اين است ك برشترين غلظت فلدات سمي مربوط ب سر و كمترين آن مربوط بقق كققادمروم اسققت و نرققد مقققدار ايققن فلققدات در ايققن اساا بازيها بسرار كمتر از حد مجاز جوصر شده بقود و باالجرين مرانگرن غلظت سر و كادمروم مربوط ب رنگ سققاد و بققاالجرين مقققدار كققروم مربققوط بقق رنققگ زرد اساا بازيهاي مورد معالع بود. جحقرقي ديگر در ايقن زمرن نرد نشان داده ك آگقاهي 2/6 درصقد والقدين در مورد ايمني اساا بازيها در حد هقو و آگقاهي 2/93 درصقد در حقد متوسق و 6/0 درصقد آگقاهي عقعرفي داشت اند و 76 درصد والقدين اسقاا بقازي هقا ي داراي آهنربا را هعرناك نمق يدانسقتند و 56 درصقد والقدين اساا بازيهاي درون ج ممرغهاي شكالجي را بقي هعقر دانست اند. يافت هاي اين پژوهش با وجود هعرناك بودن بسراري از اساا بازيها براي كودكان فقق 76 درصقد والدين مورد بررسي همرش هنگام هريد اساا بازي بق مقدار و نوع مادة شرمرايي نوشقت شقده در بروشقور آن نگاه ميكنند. ب طور كلي آگاهي والدين از عوامقل مقؤثر بر ايمني اساا بازي نساتاً عقعرو اسقت ) ,GLASSY 2003 .)بررسقيهقاي انجقام شقده در جحقرق، الكقوردي برانگر اين است ك هريد اساا بازي آنگون ك والدين فكر ميكنند عمل سادهاي نرست و انت ا اساا بقازي جوس والدين برشتر جابع جنسرت كودك اسقت و سقاير عوامل در هنگام هريد اساا بازي هرلي كم يا اصقالً در نظققر گرفتقق نمققيشققود. بققراي مثققال انت ققا وسققايل اساا بازي موجوري آموزشي ورزشي برقي و مكقانركي 160 / پژوهش در برنامهريزي درسي، دوره دوم، شماره 34( پياپي 61 ،)سال شانزدهم، تابستان 1398 براي كودكان پسر ب منظور آشنايي و آمقاده سقاز ي آنقان براي فعالرتهاي هارج از مندل است انت ا عروسقك وسايل اساا بازي هان براي كودكان دهتقر بق منظقور آمادهسازي فعالرتهاي هان داري و بچ داري در اولويقت انت ا است. نتايج اين جحقر، منجر ب ايجقاد مقدلي از عوامل و معرارهاي انت ا اساا بازي در هنگقام هريقد جوس والدين گرديد ك عاارتاند از: عوامل مربقوط بق كاربرد اساا بازي عوامل وابست ب عواطو و هرجانقات كودك عوامل وابست ب قرمقت و هدينق ة اسقاا بقازي عوامل وابست ب مسقائل آموزشقي بق كودكقان عوامقل وابست ب اطالعات جمعرتشقناهتي كودكقان و والقدين جعررن گرديد. از برن اطالعات جمعرتشقناهتي والقدين )سن جني است مرق دان جحصقرالت نقوع شقغل ( فقق جنسرت والدين ب ايجقاد ديقدگاه متفقاوجي در انت قا اساا بازي براي كودكان منجر شقد و نسقات بق سقاير اطالعات جمعرتشناهتي جفاوت معناداري را ايجاد كقرد )2017,kurdi Al .)بنابراين در اين پژوهش با جوجق بق پرشققرن و جحقرقققات كمققي كقق در بررسققي اكثريققت معرارهاي انت ا اساا بازي براي كودكان انجقام شقده است عمن ب كارگرري معرارهاي مورد استفاده در ايقن پژوهشها و ساير معرارهاي ب دست آمده از پرسشقنام ة بازپاس در اين پژوهش معرارهاي برشتري را در انت ا اساا بازي ب عنوان معرارهاي هشقت گانق متناسق بقا كودكان 6-4 سال بررسقي مق يكنقد كق عاقارت انقد از: جناس سن كقودك بقا اسقاا بقازي جناسق جنسقرت كقودك بقا اسقاا بقازي ايمنقي اسقاا بقازي قرمقت اساا بازي جناس اساا بازي با فرهنقگ و ارزشهقا ي جامع جنوع اساا بقازي كقارب رد اسقاا بقازي و ظقاهر اساا بازي ك والدين در هنگام هريد ب آن جوج دارند ك ب اجمال بران ميشود: اولرن معرار جناس سن كودك بقا اسقاا بقازي اسقت ب طوري ك كودك با كمال مرل آن را ب ذيرد و از بقازي با آن واقعاً لذت بارد و از نظر وزن و اندازه با ويژگيهاي فرديكي سن كودك سازگار باشد و نرد با جوانقايي ذهنقي كودك هماهنگي داشت باشد )2006,Shojaei .) دومرن معرار جناس جنسرت كودك با اساا بقازي اسقت كق بايد ب دهتران و پسران بودن و صفات آنها و نرقد نقوع اساا بازيهاي آنها جفاوت قائل شد ك بر ايقن اسقاس ابدارهققاي مكققانركي و وسققايلي از ايققن قارققل ازجملقق اساا بازيهاي محاو پسران و عروسكهاي م تلو از اساا بازيهقاي محاقو دهتقران محسقو مقي شقود )2008,Bodroa & Deborah .)سقومرن معرقار ايمنقي اساا بقازي اسقت كق بايقد اسقاا بقازي هقاي ايمقن و بيهعر را در اهترقار كودكقان ققرار داد ازجملق اينكق جنس اساا بازيهقا بايقد قابقل شسقت وشقو باشقد. در اساا بازيهاي چوبي چو بايد كامالً صقا باشقد جقا جراش هاي آن در دسقت فقرو نقرود و اسقاا بقازي هقاي پالستركي هم بايد صا و بقراي لمقس كقردن مناسق باشققند و از جققنس شققكننده نااشققند زيققرا در صققورت شكستن لا هاي آن جرد و برنده ميشود و نكات ديگري ك بايد در هنگام انت ا اسقاا بقازي رعايقت و لحقا گققردد )1983,Shahraari .)چهققارمرن معرققار قرمققت اساا بازي است ك يكي از مهمجرين نگرانيهاي والدين است. پس هريدن يقك اسقاا بقازي ارزان غررمنعققي نرست م صوصاً وقتي ك معرارهاي الزم را داشت باشد و باعث رشد ذهني و رشقد جسقماني و رشقد اجت مقاعي كودك شود. لكن انت ا اساا بازي بقر اسقاس قرمقت ارزان آن و ناديده گرفتن ساير معرارها ميجواند آسقر زا باشد )2005,Asgarizadeh .) پنجمقرن معرقار جناسق اساا بازي با فرهنگ و ارزشهاي جامع است ك يكقي از بهتققرين اهققدا و كاركردهققاي اسققاا بققازي اسققت. بنابراين در كشورهايي ك اساا بازي با اهدا فرهنگقي ساهت شود يكي از اصليجقرين معرارهقاي آن جقويقت ارزشهاي فرهنگي ب كودكان است. اساا بازي طراحي شده بايد آدا و رسوم و سقاك و شقروه رفتقاري مقورد قاول را در جامع جالرغ و از جرويج رفتارها و مقدل هقاي برگان جلوگرري كند. ششمرن معرار جنوع اسقاا بقازي است. انسان داراي جوانمندي گوناگوني است ك هر يقك معيارهاي هشتگانة انتخاب اسباببازي / 161 از آنها براي شكوفايي و ظهور هود نرازمند راهكارهقاي متنوعي است؛ بنابراين جنوع اسقاا بقازي باعقث رشقد و شققكوفايي اسققتعدادهاي م تلققو در كودكققان و رشققد هم جانا در آنان مقي شقود )2006,Shojaei .)هفتمقرن معرار كاربرد اساا بازي است ك از آن ميجوانرم بقراي جعلرم مفاهرم م تلو استفاده كقرد كق باعقث افقدايش هدانقة لغقات و همقاهنگي عضقالت در سقنرن م تلقو كودكي شده و فرصت آموهتن و دسترسي ب محقر را برشتر مهرا ميكند و از كاربرد جش رصي اساا بازي هم ميجوان براي جشق رص رشقد اجت مقاعي و ش صقرتي و ذهني كقودك و از كقاربرد درمقاني آن هقم بقراي حقل مشقكالت رفتقاري و درمققان نقاجوانيهققا اسقتفاده كققرد )1987,Nia Tabatabai .)هشققتمرن معرققار ظققاهر اسققاا بققازي اسققت يعنققي جوجقق بقق جققذابرت و نققوع بست بندي و رنگ آن ك بايقد رنقگ هقاي شقاد انت قا كنرم ن رنگهايي ك باعث افسردگي كودك مقي شقود )2006,Shojaei .)لقققذا ايقققن پقققژوهش در نظقققر دارد معرارهاي هشتگانة انت ا اسقاا بقازي كودكقان 6-4 سال را از ديدگاه والدين بررسي نمايد. روش پژوهش روش جحقر، جوصقرفي -پرمايشقي اسقت. جامعق ة مقورد معالع شامل والدين كودكان 6-4 سالة همة مهدكودك و پقرشدبسقتانيهقاي سق اهانشقهر اصقفهان در سقال جحصرلي 95-94 بود ك با استفاده از روش نمون گرقري هوشققق اي از 13 مهقققدكودك و پقققرشدبسقققتاني 4 مهققدكودك و پققرشدبسققتاني از 4 منعقققة متفققاوت جغرافرايي س اهانشهر انت ا و در بقرن همقة والقدين گروه سني 4 جا 6 سال ك 200 نفقر بودنقد پرسشقنام جوزيع شقد و بعقد از يقك مقاه پرسشقنام هقا جكمرقل و جمعآوري شد. ابدار جمعآوري اطالعات يك پرسشقنام ة محق، ساهت بقود كق در مرحلق ة اول بقراي شناسقايي معرارهاي انت ا اساا بازي با طر يك سؤال بازپاس معرارهاي انت ا اساا بازي از والدين و مربرقان هقارج از نمونق مققورد بررسققي جمقعآوري و بقق همققراه سققاير معرارهاي موجود در جحقرققات كمقي كق در ايقن زمرنق انجام شده بود در جهرق ة پرسشقنام اسقتفاده شقد . بقراي محاساة روايقي پرسشقنام از روايقي صقوري و محتقوايي استفاده شد. ب منظور جأيرد روايي صقوري پرسشقنام در اهترار هارگان و استادان علقوم جربرتقي ققرار گرفقت و از آنها نظرهواهي شد و جغررراجي از لحا وعو جمالت و كلمات انجام گرديد. در روايي محتوايي پقس از شناسقايي مالك و معرارهاي انت ا اسقاا بقازي حاصقل از سقؤال بازپاسقق والققدين و مربرققان و معالعقق ة ادبرققات پققژوهش پرسشنامة اولر جهر و در اهترار هارگان قرار گرفقت. بقر اساس نظرات اصالحي آنقان اصقالحات اولرق انجقام و بقا بررسي مكقرر نهقايي شقد. ب قش اول پرسشقنام شقامل اطالعات جمعرتشناهتي فردي والدين و كودكان شقامل )سن كودك در دو گروه سني 4 جا 5 و 5 جا 6 سال سقن والدين نوع شغل جحصرالت و جعداد فرزنقدان والقدين ( و در ب ش دوم پرسشنام 32 سؤال بسقت پاسق در چهقار طرو لركرت )زياد متوس كم اصالً( و بقا نمقره گقذاري )0-1-2-3 )جهر شد ك ابتدا ب صورت آزمايشي در بقرن 25 نفر از والدين كودكان مراكد آموزشي هقارج از نمونق موردبررسي در پژوهش جوزيع گرديد. بق منظقور سقنجش پايايي پرسشنام از عري آلفاي كرونااخ استفاده شد ك برابر با 89درصد محاسا و جأيرد شد. براي ججدي وجحلرقل دادهها از شاهصهاي آماري جوصرفي و استنااطي شقامل جوزيع فراواني درصد آزمقون فريقدمن جحلرقل واريقانس يك راه و آزمونهقاي جعقراقي بقونفروني بقا اسقتفاده از نرمافدار SPSS19 استفاده گرديد. يافتههاي پژوهش نتايج حاصل از يافت هاي آمار جوصرفي برانگر ايقن اسقت ك گروه سني 35-31 برشقترين گقروه سقني )%44 )از والدين را ب هود اهتصا ميدهقد )طاق، جقدول 1 ) الات در يك نگاه كلي 71درصد از والدين در گروه سني 25-35 سال و در گروه سني والدين جوان ققرار دا رنقد . 162 / پژوهش در برنامهريزي درسي، دوره دوم، شماره 34( پياپي 61 ،)سال شانزدهم، تابستان 1398 سعح جحصرالت والدين بقر اسقاس جقدول 2 در مقعقع دي لم )5%/39 )كارشناسي )%29 )و زيقر ديق لم ) %22 ) داراي برشترين درصد فراواني در برن والدين اسقت بق عاارجي 5/68درصد از والدين داراي جحصرالت ديق لم جقا كارشناسي و 5/90درصد از والدين داراي جحصرالت زيقر دي لم جا كارشناسي هستند. جدول 1 .توزيع فراواني و درصد گروه نمونه بر اساس سن جدول 2 .توزيع فراواني و درصد گروه نمونه بر اساس تحصيالت بر اساس جدول 3 62 درصقد از والقدين هانق دار و 38 درصد شاغل هسقتند . از لحقا جعقداد فرزنقدان 34 درصد والدين يك فرزنقد 46 درصقد داراي دو فرزنقد و 5/15 درصد س فرزند و 5/4 درصد والدين 4 جا 7 فرزند دارند؛ بنابراين 66 درصد از والدين نمون مقورد بررسقي برش از يك فرزند دارند )طاق، جقدول 4 .)همچنقرن از جعداد 200 كودك مردان اطالع و آگاهي والدين نسقات ب معرارهاي انت قا اسقاا بقازي در مقادران ) 5%/74) نسات ب پدران )5%/25 )در نمون مورد بررسقي برشقتر است )طا، جدول 5.) جدول 3 .توزيع فراواني و درصد گروه نمونه بر اساس نوع شغل شاخصهاي آماري سن فراواني درصد 27/00 54 سال 30-25 44/00 88 سال 35-31 17/50 35 سال 40-36 11/50 23 باالتر و سال 41 100 200 مجموع شاخصهاي آماري ميزان تحصيالت فراواني درصد 22/00 44 ديپلم زير 39/50 79 ديپلم 3/50 7 فوقديپلم 29/00 58 كارشناسي 4/50 9 ارشد كارشناسي 1/50 3 دكتري 100 200 مجموع شاخصهاي آماري نوع شغل فراواني درصد 62 124 خانهدار 38 76 شاغل 100 200 مجموع معيارهاي هشتگانة انتخاب اسباببازي / 163 جدول 4 .توزيع فراواني و درصد گروه نمونه بر اساس تعداد فرزندان جدول 5 .توزيع فراواني و درصد والدين مطلع نسبت به معيارهاي انتخاب اسباببازي بررسي سه پرسش اول پژوهش 1 .ميزان اهميت والدين نسبت به معيارهاي هشتگانه انتخاب اسباببازي چقدر است؟ 2 .كدددام يددا از معيارهدداي هشددتگاندده انتخدداب اسباببازي بهعنوان سه اولويت اصلي والدين است؟ 3 كدام يا از معيارهاي هشتگانه انتخاب اسباببازي بيشتر مورد غفلت قرار ميگيرد؟ براي بررسي پرسقش هقاي اول جقا سقوم پقژوهش از مقايس مرانگرنها و مرانگرن رجا ها با استفاده از آزمون فريقدمن )test Friedman )در جقدول 6 اسقتفاده شقده است. جرجر افدايش مرقانگرن رجاق هقا مشق ص كننقد ة اولويت معرارهاي انت ا اساا بازي براي والدين اسقت ب گون اي ك اولويت اول متعل، بق معرقار جناسق سقن كودك )مرانگرن رجا ها=47/5 )اولويت دوم متعلق، بق معرقار كقاربرد اسقاا بقازي )مرقانگرن رجاق هقا=26/5 ) اولويت سوم متعل، ب معرار جنسرت كقودك )مرقانگرن رجا ها=04/5 )اولويت چهقارم متعلق، بق معرقار ظقاهر اساا بازي )مرانگرن رجا ها=65/4 )الويت پنجم متعل، ب معرار ايمني اساا بقازي )مرقانگرن رجاق هقا =28/4 ) الويت ششم متعل، ب معرار جنوع اساا بقازي )مرقانگرن رجا ها=07/4 )اولويت هفقتم متعلق، بق معرقار قرمقت اساا بازي )مرانگرن رجا ها=90/3 )و اولويقت هشقتم و آهققر متعلقق، بقق معرققار فرهنققگ و ارزشهققاي جامعقق )مرانگرن رجا ها=32/3 )است ك در پاسق بق پرسقش اول اولويتهاي هشتگان ذكقر شقده مرقدان اهمرقت و جوج والدين در انت ا معرارهاي اساا بازي مشق ص ميشود؛ بنابراين س معرار اصلي در انت ا اساا بقازي از ديد والدين در پاس ب پرسش دوم ب جرجر : جناس سقن كقودك كقاربرد اسقاا بقازي و جناسق جنسقرت كودك در نظر گرفت ميشود. در پاس ب پرسقش سقوم جوج ب جناسق اسقاا بقازي بقا فرهنقگ و ارزشهقاي جامع ب عنوان معراري ك مورد غفلت و بيجوجهي ققرار ميگررد جوس والدين جعررن شده است. شاخصهاي آماري تعداد فرزندان فراواني درصد 34/00 68 1 46/00 92 2 15/50 31 3 3/50 7 4 0/50 1 5 0/50 1 7 100 200 مجموع شاخصهاي آماري والدين فراواني درصد 25/50 51 پدر 74/50 149 مادر 100 200 مجموع 164 / پژوهش در برنامهريزي درسي، دوره دوم، شماره 34( پياپي 61 ،)سال شانزدهم، تابستان 1398 جدول 6 .اولويتهاي انتخاب اسباببازي از ديدگاه والدين معيار شاخصهاي آماري سن كودك كاربرد اسباببازي جنسيت كودك ظاهر اسباببازي ايمني اسباببازي تنوع اسباببازي قيمت اسباببازي فرهنگ و ارزشهاي جامعه 7/51 8/11 8/46 8/57 8/93 9/13 9/30 9/41 ميانگين 2/46 2/67 2/17 2/24 2/12 2/64 2/32 2/11 استاندارد انحراف 3/32 3/90 4/07 4/28 4/65 5/04 5/26 5/47 رتبهها ميانگين 8 7 6 5 4 3 2 1 اولويت پرسش چهارم: آيا بين ديدگاه والدين با سنين مختلف در توجه به معيارهاي هشتگانه در انتخاب اسباببازي تفاوت معناداري وجود دارد؟ نتايج حاصل از آزمون آماري F در جدول 7 برانگر اين است ك براي معرارهاي سن كودك كاربرد اساا بقازي جنسققرت كققودك ظققاهر در سققعح 01/0



:: موضوعات مرتبط:

:: برچسب‌ها: معيارهاي هشتگانه انتخاب اسباببازي،
نویسنده : فروشگاه دخترانه
تاریخ : ۱۸ آذر ۱۳۹۸
زمان : ۱۱:۴۳:۳۸
[ ]


 

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی