مجموعه: دنياي خودرو
صنعت خودروسازي چيزي بيشتر از يك قرن قدمت دارد و در طول اين مدت شاهد خودروهاي رنگ و وارنگ زيادي بودهايم كه هر كدام براي كاري ساخته شدهاند. اين خودروها نيازهاي روزمره مردم را پاسخ ميدهند و روي آنها براي تفريح و گردش نيز ميتوان حساب باز كرد. اما زماني كه شرايط سخت و دشوار شود روي خودروهاي معمولي بهرغم تمامي پيشرفتها و امكاناتي كه دارند نميتوانيد حساب باز كنيد و بهتر است سراغ خودروهايي برويم كه نسبت به خودروهاي معمولي حرفهاي بيشتري در شرايط سخت براي گفتن دارند.
اين خودروها توانمنديهاي بسيار بيشتري دارند و حتي براي حوادث سخت و دشوار و رانندگي در مسيرهاي بسيار ناهموار نيز مناسب هستند. اما از آنجايي كه كمتر شاهد شرايط سخت و دشوار هستيم خودروهاي جانسخت و مقاوم نيز نسبت به خودروهاي معمولي كمتر ساخته ميشوند. در اين بين باز هم خودروهايي وجود دارند كه در شرايط سخت و دشوار خم به ابرو نميآورند و به قول معروف براي آخرالزمان ساخته شدهاند. از آنجايي كه مشاهده اين خودروها و بررسي اطلاعات فني آنها خالي از لطف نيست در ادامه با هم به خودروهايي كه براي آخرالزمان ساخته شدهاند نگاهي خواهيم داشت.
آوتوروس شامان ۸*۸
تقريباً تمامي خودروهايي كه تاكنون مشاهده كردهايم ۴ چرخ دارند اما داستان آوتوروس شامان (Avtoros Shaman) فرق ميكند و با يك خودروي هشت چرخ طرف هستيم كه به پيشرانهاي توربوشارژ با ۱۷۰ اسببخار مجهز شده است.
نيروي اين پيشرانه از طريق سيستم انتقال قدرت پيشرفتهاي كه در آوتوروس شامان تعبيه شده است به هشت چرخ بزرگ اين خودرو منتقل ميشود. اين خودرو مصرف نسبتاً بهينهاي نيز دارد و با يك گالون بنزين حدود ۱۹ كيلومتر مسافت را پشتسر ميگذارد. به اين ترتيب در شرايط سخت و دشوار كه احتمالاً فراهم كردن بنزين دردسرهاي زيادي دارد روي آوتوروس شامان ميتوانيد حسابباز كنيد. باك اين خودرو چيزي حدود ۲۷۰ ليتر ظرفيت دارد و به اين ترتيب با يك حساب سرانگشتي ميتوان گفت آوتوروس شامان با يك باك پر مسافتي بيشتر از ۱۳۰۰ كيلومتر را طي ميكند و راننده و سرنشينان اين خودرو را تاجايي كه امكان دارد ا شرايط سخت بدون هيچ توقفي خارج ميكند.
لندروور كاتبرتسان
كابين اين لندروور همان كابيني است كه در لنروور سال ۱۹۵۸ شاهد آن بودهايم اما به لحاظ فني و امكانات بعيد ميدانيد تمامي لندروورهاي كه تاكنون ساخته شدهاند حريف لندروور كاتبرتسان (Land Rover Cuthbertson) باشند.
اين خودرو به لحاظ قدرت حرفهاي زيادي براي گفتن دارد و بعيد ميدانيم مانعي وجود داشته باشد كه بتواند جلوي لندروور كاتبرتسان را بگيرد. اما روي سرعت اين خودرو نميتوانيد حساب زيادي باز كنيد چرا كه اين لندروور عجيب و مقاوم تنها با سرعت ۳۱ كيلومتر در ساعت حركت ميكند.
به اين ترتيب ميتوان لندروور كاتبرستان را خودروي مناسبي براي شرايط سخت و دشواري دانست كه براي خارج شدن از اين شرايط عجلهاي نداشته باشد، در غير اين صورت با سرعت آهستهاي كه اين لندروور دارد بعيد ميدانيم در زمان مناسب بتواند سرنشينان را از مهلكه نجات دهد.
جي.پي.وي كلنل ۸*۸
خودروهاي معمولي ممكن است در جادهها حرفهاي زيادي براي گفتن داشته باشند اما بيشتر اين خودروها در عبور از رودخانههاي خروشان و صخرههاي بلند و ارتفاع كم ميآورند و نميتوان انتظار زيادي از خودروهاي معمولي براي عبور از مناطق صعبالعبور داشت.
به اين ترتيب اگر به دنبال بهترين خودرو براي عبور از مسيرهاي سنگلاخي و رودخانههاي عميق ميگرديد ميتوانيم به شما خودروي جي.پي.وي كلنل ۸*۸ را معرفي كنيم. اين خودرو قدرت زيادي نيز دارد و نه تنها ظاهر آن شبيه به يك نفربر نظامي است بلكه قدرت جي.بي.وي كلنل با يك تانك نظامي برابري ميكند. جالب است بدانيد اين خودروي قدرتمند بدون اينكه خم به ابروي خود بياورد ديواري با ضخامت ۳۰ سانتيمتر را از هم ميشكافد و حتي سيل هم نميتواند جلوي حركت جي.پي.وي كلنل را بگيرد.
باربوس ۸۵۰ باشمي
در نگاه اول به اين خودرو شكل و شمايل مرسدسبنز اي.ام.جي جي ۶۳ در ذهن شما تداعي ميشود و اگر چنين شباهت را تشخيص داده باشيد بايد براي شما بگوييم كه اشتباه نكردهايم و باربوس ۸۵۰ باشمي (Brabus 850 Buscemi Edition)، از روي مرسدسبنز اي.ام.جي ساخته شده است.
اين خودرو در كنار استقامت و قدرت، زيبايي و امكانات داخلي شيك و جذابي نيز دارد و همين امر هم باعث شده تا باربوس ۸۵۰ باشمي چيزي حدود ۴۶۰ هزار دلار قيمت داشته باشد. به اين ترتيب از لحاظ قيمت ميتوان گفت باربوس ۸۵۹ باشمي يكي از اشرافيترين خودروهايي است كه براي آخرالزمان ميتوانيد روي آن حساب باز كنيد.
اگر به دنياي خودرو علاقه داشته باشيد احتمال دارد استيو باشمي را بشناسيد، وي يكي از طراحان حرفهاي خودرو است و يد طولايي در شخصيسازي بهترين خودروهاي دنيا دارد. باربوس ۸۵۰ باشمي نيز ساخت دست اين طراح افسانهاي است و يك پيشرانه با ظرفيت ۶.۰ ليتر از نوع V8 را در اين خودرو شاهد هستيم. اين پيشرانه ۸۵۰ اسببخار نيرو در اختيار راننده قرار ميدهد تا با يكي از قدرتمندترين شاسيبلندهاي مقاوم و جانسخت دنيا طرف باشيم.
با چنين پيشرانهاي بديهي است كه باربوس ۸۵۰ باشمي سرعت چشمگيري نيز داشته باشد و اين خودرو با سرعتي حدود ۲۶۰ كيلومتر در ساعت سرنشينان را از شرايط سخت و دشوار خارج ميكند.
اينكاس سنتري ام.پي.وي
اين خودرو ممكن است بهلحاظ ظاهري شباهتهاي زيادي با تانك نداشته باشد اما به لحاظ امكانات فني از يك تانك قدرتمند چيزي كم ندارد. اينكاس سنتري ام.پي.وي به لحاظ ابعاد نيز يك خودروي بسيار بزرگ است و حدود ۶ متر طول دارد. چنين ابعادي باعث شده سرنشينان به راحتي داخل خودرو قرار بگيرند و فضاي بسياري خوبي را در داخل اين خودرو تجربه كنند.
اينكاس سنتري ام.پي.وي در برابر تمامي حوادث طبيعي و غير طبيعي مقاوم است و تاب توان گلوله و بمب را نيز دارد. اين خودرو تجربه شيريني براي رانندگي نيز دارد و صندلي راننده در ارتفاع مناسبي قرار ميگيرد تا ديد كاملي از محيط اطراف در اختيار راننده قرار بگيرد.
در اينكاس سنتري ام.پي.وي يك پيشرانه ۶.۷ ليتري تعبيه شده است و اين متور ۳۹۵ اسببخار نيرو توليد ميكند تا با نهايت سرعت از ميان سختترين شرايط عبور كند. نيروي توليد شده توسط پيشرانه اينكاس سنتري ام.پي.وي به چهار چرخ خودرو منتقل ميشود و اين موارد باعث شده تا در نيروهاي نظامي نيز اين خودرو به خدمت گرفته شود.
جيپ رانگلر ويليس جيگر كارز
اگر به تسليحات نظامي علاقه داشته باشيد حتماً به خوبي ميدانيد كه طراحيهاي زيبايي را نيز در سلاحها و وسايل نقليه شاهد هستيم. اين جيپ رانگلر نيز از همين طراحي بهره گرفته و يك پيشرانه ۳.۶ ليتري از نوع V6 را در اين خودرو شاهد هستيم.
پيشرانه اين خودرو چيزي حدود ۲۸۵ اسببخار نيرو در اختيار راننده قرار ميدهد و بر خلاف ساير خودروهايي كه در اين فهرست ديديم و ظاهري عجيب و غريب دارند با جيپ رانگلري طرف هستيم كه توسط جيگِر كارز ( Geiger Cars) طراحي شده و ظاهر زيبا و جذابي دارد. جالب است بدانيد اين خودرو به لحاظ تعداد توليد نيز يك خودروي كاملاً خاص و ناياب است و جيگر كارز تنها ۱۰ دستگاه از آن توليد كرده است.
همين امر باعث شده تا جيپ رانگلر ويليس جيگر كارز به لحاظ ارزش نيز قيمت گزافي داشته باشد و با قيمتي نزديك به ۷۰ هزار دلار در بازارهاي جهاني معامله شود.
تكنو ايمپالس راكت زد
اين خودرو ممكن است ظاهري فضايي و عجيب و غريب داشته باشد اما مطمئن باشيد با يك خودروي جانسخت طرف هستيم كه در شرايط دشوار راننده را هرگز تنها نميگذارد، تكنو ايمپالس راكت زد سرعت بسيار كمي دارد و به يك پيشرانه ۲.۵ ليتري با ظرفيت ۸۲ اسببخار مجهز است.
اين خودرو توسط روسها توليد شده است و نيروي پيشرانه آن به چهار چرخ منتقل ميشود. جالب است بدانيد در كنار تمامي فناويهاي پيشرفتهاي كه در اين خودرو به خدمت گرفته شده است، فناوري بادكردن خودكار لاستيكها بيشتر از همه به چشم ميخورد. تكنو ايمپالس راكت زد ديد وسيعي از فضاي روبرو در اختيار راننده قرار ميدهد و خودرويي تمامعيار براي پشتسر گذشتن هرگونه شرايط سخت و دشوار است.
هنسي ولوسيراپتور ۶*۶
بعضي از طراحان خودرو بر اين باور هستند كه چهار چرخ براي خودروهاي جانسخت كفايت نميكند و اين خودروها بايد هشت يا دستكم شش چرخ داشته باشند. در اين زمينه ميتوان به هنسي ولوسيراپتور (Hennessey VelociRaptor)، اشاره كرد.
اين خودروي جانسخت از پيشرانهاي از نوع V6 بهره ميبرد كه ۳.۵ ليتر ظرفيت دارد. اين پيشرانه ميزان ۶۰۰ اسببخار نيرو در اختيار راننده قرار ميدهد و بعيد ميدانيم مسيري وجود داشته باشد كه هنسي لوسيراپتور نتواند از آن عبور كند. چنين ويژگيهايي باعث شده تا اين خودروي جانسخت قيمت گزافي هم داشته باشد و ۳۰۰ هزار دلار در بازارهاي جهاني معامله شود.
تورساس پراتوريان
اين خودرو نيز مانند ساير خودروهايي كه در اين فهرست به آنها اشاره كرديم مسيرهاي صعبالعبور را به راحتي پشتسر ميگذارد اما تورساس پراتوريان (Torsus Praetorian)، نسبت به ساير خودورهاي اين فهرست يك ويژگي بسيار جالب توجه دارد و با خودرويي طرف هستيم كه به راحتي ۳۵ سرنشين را در خود جاي ميدهد تا انسانهاي بيشتري را از خطرهاي سخت و دشوار نجات دهد.
تورساس پراتوريان پيشرانهاي قدرتمند با ظرفيت ۶.۹ ليتر دارد و اين موتور چيزي حدود ۲۳۹ اسببخار نيرو در اختيار راننده قرار ميدهد. اين خودروي جانسخت به يك بكسل بسيار قدرتمند و پيشرفته نيز مجهز است و سرعتي حدود ۱۲۰ كيلومتر در ساعت دارد.
منهارت ام.اچ.ايكس ۶ دِرت
وقتي صحبت از خودروهاي جان سخت به ميان ميآيد بعيد ميدانيم برند بي.ام.و به فكر شما برسد اما جالب است بدانيد نسخهاي جانسخت از يكي از خودروهاي بي.ام.و را شاهد هستيم كه اتفاقاً ظاهر بسيار شيك و جذابي دارد و تجهيزات داخل اين خودرو نيز كاملاً اشرافي و لاكچري است.
اين خودرو زيبايي خاصي دارد اما امكانات آن تنها به اين ختم نميشود و با يك پيشرانه بسيار قدرتمند در آن طرف هستيم كه ۸۸۸ اسببخار نيرو دارد و در سختترين شرايط راننده و سرنشينان را از مهلكه بهدر ميبرد.
نيسان ۳۷۰ زد.كي.آي
وقتي صحبت از رانندگي در شرايط سخت به ميان ميآيد هميشه به راندن در مسيرهاي سنگلاخي يا عبور از روخانههاي عميق فكر ميكنيم، خوشبختانه تمامي خودروهاي اين فهرست به خوبي از چنين مسيرهايي عبور ميكنند اما وقتي پاي برف و بوران در ميان باشد حتي جانسختترين خودروها نيز در ميان برف گير ميكنند. اينجاست كه نيسان ۳۷۰ زد.كي.آي به كمك ميآيد و ادعاي اين را دارد كه از ميان برف و كولاك به راحتي عبور ميكند.
يك پيشرانه ۳.۷ ليتري از نوع V6 را در اين خودرو شاهد هستيم كه ۳۲۸ اسببخار نيرو توليد ميكند. اين موارد باعث شده تا نيسان ۳۷۰ زد.كي.آي به خودرويي تمامعيار براي گذر از سردترين و برفيترين روزهاي زمستان تبديل شود. لازم به ذكر است اين خودرو در حال حاضر از جانب نيسان بهصورت مفهومي ساخته شده و تنها در نمايشگاه شيكاگو رخ نشان داده است اما بدون شك اگر از چنين ايدهاي استقبال شود شاهد توليد انبوه آن خواهيم بود.
تانك رضواني
شرايط سخت و دشواري در بيشتر مواقع از جانب طبيعت پيش روي انسانها قرار ميگيرد اما گاهي اوقات نيز انسانهاي براي هم دردسر درست ميكنند و جنگ و درگيري انسان را در شرايطي قرار ميدهد كه به خودروهايي مقاوم در برابر بمب و گلوله نياز پيدا ميكند. تانك رضواني براي همين كار ساخته شده است و يك پيشرانه هِلكت (Hellcat) از نوع V8 در اين خودرو حضور دارد.
چنين پيشرانهاي ۷۰۷ اسببخار نيرو توليد ميكند و اين خودرو در كنار بدنه ضدگلوله از شيشههاي مقاوم در برابر آتش و گلوله نيز بهره ميبرد. مقاومت تانك رضواني از چيزي كه فكرش را بكنيد بيشتر است و اين خودرو حتي در برابر موشكهاي باليستيك نيز دوام ميآورد.
قابليت ديد در شب، سيستم تعليق تقويت شده، امكان مشاهده محيطي كه دود آنرا فرا گرفته باشد را ميتوان از ديگر ويژگيهاي تانك رضواني دانست. كاملاً مشخص است چنين قابليتهايي براي مشتري ارزان تمام نميشود و با خودرويي طرف هستيم كه تادندان مسلح شده قيمتي حدود ۳۰۰ هزار دلار دارد.
پارتيزان وان
ممكن است ظاهر اين خودرو در نگاه نظر شما را جلب نكند اما جالب است بدانيد با يك خودروي بسيار مقاوم و جانسخت طرف هستيم كه سازنده آن به اندازهاي از پارتيزان وان مطمئن است كه اين خودرو را با صد سال گارانتي بهفروش ميرساند.
پارتيزان وان نه تنها از مسيرهاي سنگلاخ و صخرههاي عظيم عبور ميكند بلكه اين خودرو كاملاً ضدگلوله ساخته شده و غيرقابل نفوذ است. جالب اينجاست كه پارتيزان وان براي انتقال با هليكوپتر نيز استقامت خوبي دارد و انداختن آن از ارتفاع پايين توسط هليكوپتر هيچ مشكلي براي پارتيزان وان ايجاد نميكند. با اين حساب ميتوان گفت پارتيزان وان براي آخرالزمان طراحي شده و راننده و سرنشينان را در اين شرايط سخت بدون شك تنها نخواهد گذاشت.
پالوي ليبرتي
مشخص نيست در مسيرهاي سخت و دشوار چه موانعي پيشروي راننده قرار ميگيرد و به همين منظور پالوي ليبرتي (Pal-V Liberty)، درواقع خورويي است كه روي زمين حركت ميكند و بهعنوان يك خودروي پرنده در هوا نيز پرواز ميكند.
پالوي ليبرتي دو سرنشين را در خود جاي ميدهد و با سرعت ۱۸۰ كيلومتر در هوا به پيش ميرود. البته اين خودروي پرنده قيمت كمي هم ندارد و نسخه پايه آن با قيمتي حدود ۴۰۰ هزار دلار بهفروش ميرسد و نسخههاي پيشرفتهتر آن قيمتهاي بيشتري نيز دارند.
تويوتا لندكروز اف.جي ۴۰ هاترود
اين خودرو مخصوص رانندگي در صحراهاي گرم و سوزان طراحي شده است و مهندسين طراح آن چيزي نزديك به ۱۲ هزار ساعت، وقت را صرف ساخت تويوتا لندكروز اف. جي ۴۰ هاترود كردهاند. در نتيجه با يك خودروي كاملاً اختصاصي براي صحرا طرف هستيم كه پيشرانه قدرتمندي از نوع V8 دارد و ۳۰۰ اسببخار نيرو توليد ميكند.
با اين حساب ميتوان گفت تويوتا لندكروز اف.جي ۴۰ هاترود ممكن است در مسيرهايي كه صخرههاي عظيمي دارند حرفي براي گفتن نداشته باشد اما مطمئن باشيد اين خودرو در گرمترين صحراهاي دنيا نيز رانندهاش را تنها نميگذارد.
در اين قسمت به انتهاي فهرست خودروهايي رسيديم كه براي آخرالزمان طراحي شدهاند و هيچ مانعي نميتواند جلوي آنها را بگيرد. در پايان پيشنهاد ميكنيم اگر شما هم به خودروهاي جانسخت و مقاوم علاقه داريد و اطلاعات خوبي از خودروهايي ميدانيد كه از هر مانعي عبور ميكنند، در قسمت نظرات ما و ساير كاربران را در جريان اطلاعات مفيد خود قرار دهيد.
برترينها
|