مجموعه: دنياي خودرو
اخيرا يك ليست 14 تايي از سريع ترين خودروهاي جهان را در اين لينك منتشر كرديم كه يك جايگاه آن در اختيار هنسي ونوم اف5 قرار دارد. خودرويي كه صفر تا 96 كيلومتر را طي 2.4 ثانيه طي مي كند و با پيشرانه 1817 اسب بخاري خود يكي از مدعيان سرعت در صنعت خودرو محسوب مي شود.
اما اگر بخواهيم در رابطه با برند اين محصول بيشتر بدانيم بايد به كمپاني هنسي پرفورمنس انجينيرينگ اشاره كنيم كه به عنوان يك شركت آمريكايي از سال 1991 توسط جان هنسي تاسيس و تا كنون در زمينه تيونينگ خودروهاي اسپرت و سوپر اسپرت برندهاي مختلف مانند فراري، پورشه، مك لارن، شورلت، داج، كاديلاك، لوتوس، جيپ، فورد، جيامسي، لينكلن و لكسوس فعاليت دارد.
دفتر مركزي هنسي در تگزاس(امريكا) قرار دارد.
اما ونوم اف5 با توجه به اطلاعات موجود در وب سايت توليدكننده يك محصول مستقل است كه توسط بخش توليد خودرو هنسي با نام وسايل نقليه خاص هنسي در سال 2017 معرفي شده است. انتخاب نام اف5 نيز به طوفان بزرگ اف5 تورنادو اشاره دارد.
به تازگي خبر آغاز فاز توليد اقتصادي و تحويل ونوم اف5 به مشتريان منتشر شده كه دقيقا 3 سال پس از توليد، رويداد جالبي در صنعت خودرو محسوب مي شود. از اين سوپراسپرت خاص تنها 24 دستگاه توليد خواهد شد. طول اين خودرو برابر با 4666 ميليمتر است.
سازنده ادعا مي كند بيشينه سرعت اين مدل برابر با 500 كيلومتر در ساعت است
اما چنين سرعت بالايي چگونه دست يافتني خواهد بود:
در مرحله اول طراحي ايرودايناميك بدنه، داون فورس و مهندسي وزن مورد توجه طراحان اف5 قرار داشته است. در ادامه؛ استفاده از پيشرانه 6.6 ليتري توربودوقلو 8 سيلندر با 1817 اسب بخار خروجي و گشناور 1617 نيوتن متر فرمول هنسي را تكميل كرده است.
در آزمايش ها، اف5 طي 4.7 ثانيه به سرعت 200 كيلومتر برساعت دست يافته است. وزن خالص اين محصول نيز برابر با 1360 كيلوگرم است.
مهمترين نقش در كاهش وزن اف5 بر عهده شاسي يكپارچه فيبركربي آن است. در ساير قسمت هاي بدنه نيز از پنل هاي فيبركربني سبك استفاده شده است.
فضاي كابين و طراحي فرمان شباهت زيادي به خودروهاي ويژه فرمول1 دارد.
راننده در كابين مي تواند از 5 حالت پيش فرض رانندگي با نام هاي اسپرت، پيست، درگ، زمين خيس و اف5 يكي را با توجه به شرايط جوي و جاده انتخاب كند. حالت اف5 در اين تنظيمات به مفهوم حداكثر عملكرد پيشرانه است.
در بخش جعبه دنده از نمونه 7 سرعته نيمه اتوماتيك استفاده شده است كه توان را به محور عقب انتقال مي دهد.
رينگ هاي فوق سبك 20 اينچي در محور عقب و 19 اينچي در محور جلو و لاستيك هاي ميشلن پايلوت كاپ اسپرت2 نيز تركيب فوق العاده اي را براي ونوم اف5 همراه خود دارند.
وظيفه توقف اين هيولاي اسب بخار نيز بر عهده سيستم ترمز كربن-سراميك 15.35 اينچي با 6 پيستون در كاليپر چرخ هاي جلو و 4 پيستون در كاليپرهاي عقب است.
هرچند قيمت پايه اين خودرو قبلا 1.8 ميليون دلار اعلام شده بود اما ظاهرا در زمان تحويل برابر با 2.1 ميليون دلار خواهد بود.
عصرايران
|