سيد ضياء هاشمي تهيهكننده سينما، در پاسخ به اين سوال كه فارغ از مقدار دستمزد بازيگران در سينماي ايران، آيا اين جريان ميتواند ساماندهي شود و به تعادلي برسد كه به نفع تهيهكننده و بازيگر باشد، به خبرنگار حوزه سينما گروه فرهنگي باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: سينماي ايران كه ورشكسته است و بيشتر با پول بخش خصوصي و بخش كوچكي از پولهاي نهادهاي دولتي اداره ميشود؛ براي همين نبايد دستمزدهاي آنچناني براي بازيگران در نظر گرفت. البته اين پرداختها مختص بازيگران نيست؛ برخي از كارگردانها هم رقمهاي نجومي طلب ميكنند. بعضي از تهيه كنندگان هم متأسفانه نابخردي كرده و خواستههاي نابجاي افراد را برآورده ميكنند. قاعدتاً بايد سنديكاها كنترل لازم را بر اين موضوع انجام دهند.
وي ادامه داد: براي برون رفت از اين مشكل بايد همه عوامل موثر كه طلب پولهاي زياد كرده و فكر ميكنند در فروش اثر و جذب مخاطب موثر هستند، در توليد فيلم مشاركت كنند. همانطور كه ميدانيم اكثر توليدات هاليوود به اين شكل است. به عنوان نمونه تام كروز اگر ۲۰ ميليون دلار دستمزد بازيگري دارد، تنها بخش كوچكي از آن را دريافت ميكند و بقيه آن را مشاركت كرده و مادامالعمر از فيلم و حقوق متعدد آن منتفع ميشود.
اين تهيهكننده افزود: در نوع دوم، بازيگران شراكت در سود فيلم را طلب ميكنند كه در اين نوع مشاركت دستمزد بيشتري دريافت خواهند كرد و از سود فيلم كه مشخص ميكنند چه ميزان است، درصد سود ميگيرند. بر اساس قرارداد منعقد شده بين تهيه كننده و فرد كه دائمي نيست، در يك برهه زماني تعريف شده است و به صورت مالكيتي نخواهد بود، طبق توافق طرفين، پرداختها از فروش فيلم يا رايتهاي تلويزيوني، شبكه نمايش خانگي يا فروش و پخش بين الملل و ... صورت ميگيرد.
تهيهكننده «عروس» گفت: دوستاني كه طلب پولهاي نجومي كرده و در توليد شراكت نميكنند، به خودي خود از سينما حذف ميشوند؛ چون سينما تحمل هزينههاي سرسام آور را ندارد.
تهيهكننده «شوكران» تأكيد كرد: شبكه نمايش خانگي هم از بازيگران مطرح سينما استفاده ميكند كه كار غلطي است. بايد در اين حوزه بازيگر معرفي كنند يا با دستمزدهاي كم، نهايتاً از يك يا دو بازيگر مطرح استفاده شود تا اين بخش هم ارتقا يابد.
هاشمي در پايان عنوان كرد: عزت و سربلندي سينما در اين است كه همه دست به دست هم بدهيم و اين هنر - صنعت را سرپا نگه داريم نه اين كه با افزون خواهي آن را به نابودي بكشانيم.