برترينها: سريال نمايش خانگي «دل» به كارگرداني منوچهر هادي و تهيه كنندگي جواد فرحاني سال ۹۸ توليد شده است. منوچهر هادي ساختن سريال هاي پرمخاطب را خوب بلد است اما پس از توزيع چند قسمت ابتدايي سريال مشخص شد كه اينبار موفق نشده است نظر مثبت مخاطبان را جلب كند.
از همان قسمتهاي ابتدايي كار حاشيه هاي سريال شروع شد از سانسور لباس بازيگران تا گفت و گو اخير سعيد راد و ابراز پشيماني از بازي در سريال. با هم بعضي از اين حواشي را مرور مي كنيم .
قصه تكراري
«دل» يك ملودارم عاشقانه و اجتماعي است. داستان درباره دختر و پسريست كه با مخالفت خانوادههايشان بالاخره موفق ميشوند با هم ازدواج كنند؛ اما در شب عروسي، عروس گم ميشود و همهچيز بههم ميريزد. قصه كليشهاي و تكراري يكي از اصليترين ايرادهاي سريال «دل» است.
اگرچه بسياري از سريالهاي تلويزيون يا نمايش خانگي هم اين مشكل را دارند، اما درباره اين مجموعه، مشكل اين است كه قصه از اساس روي يك ماجراي كاملا تكراري بنا شده است.
ريتم كند
كُند كه نه، انگار متوقف شده است! يكي ديگر از حواشي سريال «دل» مربوط به ريتم كند سريال است. منوچهر هادي ريتم آهسته سريال را طبيعي و منطبق با ساختار آن دانست و گفت: اين سريال درباره روابط بين افراد است و يك سريال اكشن و حادثهاي نيست كه ريتم تند داشته باشد و اين به اقتضاي قصه اتفاق ميافتد.
پوشش عجيب بازيگران
حاشيه ديگر سريال «دل» مربوط به سانسور پوشش بازيگران زن آن بود. بعد از آغاز پخش اولين قسمت، طولي نكشيد كه وزارت ارشاد، دستور سانسور كردن پوشش برخي از بازيگران آن مانند نسرين مقانلو و مهراوه شريفينيا را صادر كرد. توضيحاتي كه منوچهر هادي در اينستاگرام خود منتشر كرد:
به دليل مميزي لباس بانو نسرين مقانلو توسط وزارت ارشاد مجبور شديم بخش رنگي لباس رو به رنگ آبي در بياوريم اين پروسه نزديك به دو ماه كار برد و در بخشهايي از صحنههاي فيلم، گردنبند خانوم مقانلو هم به رنگ آبي در آمده بود كه بهتر از اين نميشد. ممنون از توجه شما.
مسئله ديگري كه در سريال «دل» مخاطب را پس ميزند، سبك پوشش شخصيتهاي قصه است؛ «اتابك» بيشتر اوقات در خانه كراوات زده! «توران» هميشه لباسهاي مجلسي به تن دارد و انگار آماده رفتن به مهماني است.
افسانه بايگان بازيگر سريال«دل» در گفت و گو با هوشنگ گلمكاني منتقد در خصوص آرايش غليظ و پوشش مرتب در اين سريال اظهار داشت كه اين نگاه و خواسته كارگردان بود و اگر كسي جدا از اين روند پيش مي رفت، محصول خوبي از آب در نمي آمد.
پشيماني و انتخاب نامناسب بازيگران
سعيد راد در گفتوگويي كه اخيرا با راديوتهران داشته از بازي در «دل» ابراز پشيماني كرده و گفته است: «من از اين كار راضي نيستم چون مال اين حرفها نيستم، من سينمايي بازم. اين اشتباهي بود كه كردم و تا آخر هم ايستادم و كار را تمام كردم. چون اصلا عادت ندارم كاري را كه قبول ميكنم، نيمهكاره رها كنم. تجربهاي بود كه برايم خوشايند نبود و اميدوارم ديگر هيچوقت تكرار نشود».
يكي ديگر از ويژگيهاي منفي سريال «دل» كه از همان ابتداي سريال مورد انتقاد مخاطبان بود، انتخاب نامناسب بازيگران اصلي آن است. ساره بيات ۴۰ سال و حامد بهداد ۴۶ سال دارد، بنابراين براي بازي در نقش دختر و پسر جواني كه تازه در آستانه ازدواج هستند، گزينه مناسبي نيستند و نميتوانند براي مخاطب باورپذير باشند.
سعيد راد در گفت وگوي اخيرش به اين نكته نيز اشاره كرده است: « حامد بهداد و ساره بيات براي اينطور نقشها ساخته نشدهاند،در انتخاب بازيگران اشتباه ميكنند. چهره حامد بهداد و ساره بيات براي اينطور نقشها ساخته نشده است. چراكه افسرده، غمباره و سن بالا هستند. اعتراضي كردم من باشم يا نباشم فرقي نميكند. صورتشان شاد نيست براي عشق و عاشقي كه مردم همذاتپنداري كنند!»
منوچهر هادي پس از اظهارنظر سعيد راد پيرامون «دل» متني را در اينستاگرامش منتشر كرده است او از اين گفته است كه ترجيح ميدهد فقط به خاطرات خوب پشت صحنه فكر كند و اينكه اگر نقدي به سريال وارد است آن را ميپذيرد و با تمام وجود سريال«دل» را ساخته و مثل خود راد پاي كارش ايستاده است: «از همه كساني كه به هر دليلي با سريال دل ارتباط برقرار نكردند هم عذرخواهي ميكنم.»
در حالي كه منوچهر هادي هيچ پاسخي به انتقادها نداد، همسرش يكتا ناصر در واكنشي به متن منوچهر هادي به طور تلويحي سعيد راد را مورد اتهام قرار داده و با لحني عجيب و غريب خطاب به همسرش نوشته است: حقا كه جايگاه بلند تو تحسينبرانگيز است و وسوسه رسيدن به آن براي بعضي حسادت را جايز ميكند.
نقد سريال
فراستي مدتي قبل در بخشي از صحبت هاي خود در بخش ميز نقد برنامه «هفت» كه شب هاي جمعه از شبكه ۳ سيما پخش مي شود درباره ي سريال «دل»گفته بود: «پنج دقيقه از اين سريال را ديدم و شش دقيقه از آن اسلوموشن بود. تا حالا آب بستن تا اين حد را نديده بودم. حالا چي نشون مي داد به كنار. مطلقاً كارگرداني، بازيگري، قصه و هيچ چيز ديگري هم در كار نبود و جالب اينجا است كه كارگردان اين سريال، درس كارگرداني در يكي از مؤسسات هم مي دهد و اين يعني وضعيت فاجعه!»
منوچهر هادي معتقد است كه ترغيب به تجملگرايي نكرده و زندگي خيلي لاكچري را نشان نداده است تنها دو خانواده مرفه به تصوير كشيده است. منوچهر هادي در پاسخ به هوشنگگلمكاني كه گفته بود: نمايش اين همه تجمل براي مردمي را كه در تأمين معيشت زندگي شان نگران و ناتوان هستند .در پاسخ گفت كه: «هدف بيان مشكلات خانوادههاي اشرافي است و نه ترويج آن و اينكه نمايش چنين چيزهايي ممكن است در كسي ايجاد انگيزه هم بكند».
منبع: روزنامه خراسان، وطن امروز
|