به گزارش خبرنگار حوزه دنياي ارتباطات گروه فضاي مجازي باشگاه خبرنگاران جوان، فريبا عليزاده دبير اجرايي چهارمين جشنواره جايزه بازيهاي جدي با اشاره به ارسال ۷۵ اثر به بخش جشنواره رويداد بازي جدي سال، اظهار كرد: تمام اين آثار در چهار مرحله داوري شد و بهترين بازيها به مرحله فينال راه پيدا كردند، بازيها براي نهادهاي حامي بخش جشنواره نيز ارسال شدند تا بعد از بررسي منتخبان اين نهادها معرفي شوند.
او افزود: در فينال بخش جشنواره بازي جدي سال هر تيم به ارائه بازي خود ميپردازد و در ادامه تيمها فرصت دفاع و پاسخ به سوالات داوران را دارند، در نهايت مجموع امتياز داوران بازي جدي سال را مشخص خواهد كرد.
گفتني است تيم داوري علمي، فني و تجاري بخش جشنواره بازي جدي سال سيدمحمدعلي سيد حسيني، مهناز استكي، طه رسولي، هادي اسكندري، وهاب احمدوند و سجاد قليزاده بودند.
- در آخرين روز از مراسم جايزه بازيهاي جدي چه گذشت؟
۶ بازي فيناليست در انتظار راي داوران
راز متان، فيروزه، ويلكا، ري اكشن، تكاپو و سردار ۶ بازي راه يافته به مرحله نهايي بخش جشنواره بازي جدي سال هستند كه با آراء داوران از ميان ۷۵ بازي ارسال شده به اين رويداد، به عنوان فيناليستهاي اين بخش انتخاب شدند.
اگر دوست داريد درباره اين ۶ بازي فيناليست و موضوعات آنها بيشتر بدانيد، حتما اين گزارش را تا انتها بخوانيد.
راز متان
يك بازي معمايي است كه به روش Point and Click، براي دانشآموزان دختر و پسر ابتدايي طراحيشده و. همانطور كه ميدانيم، ايران از لحاظ ذخاير گازي در رتبه دوم جهان قرار دارد و ۱۷ درصد سهم گاز جهان را به خود اختصاص داده است؛ اما اين ذخاير روزي به پايان خواهند رسيد.
آمارهاي موجود حاكي از استفاده نادرست و هدر دادن هنگام مصرف انرژي خانگي است كه نياز به اصلاح الگوي مصرف در بين خانوادهها دارد. صرفهجويي در انرژي با آموزش آغاز ميشود.
كودكان ما با آموزش مناسب ميتوانند رفتارهاي صحيح در مصرف انرژي را فراگيرند و الگوهاي مصرف خود را تغيير دهند، پس با استفاده از اين ويژگي ميتوان مصرف بهينه انرژي را از همان دوره كودكي در فرزندان نهادينه كرد.
آموزش زماني اثربخش است كه براي كودكان جالب و جذاب باشد، به همين علت بايد آموزش را از حالت خشك و جدي خارج كرده و آن را سرگرمكننده كنيم. حتي ميتوان اين آموزش را مانند بازي راز متان به بازي تبديل كرد و هدف از آموزش بازي راز متان ترويج سبك زندگي سالم و مهارتمحور و ارتقا هوشهاي هشتگانه براي كودكان است.
فيروزه
بازيوارسازي گردشگري ميتواند به تعاملات پاداشآورتر و سطح رضايت بالاتر و همچنين افزايش آگاهي و وفاداري كمك كند. در ساختمانها و اماكن وسيع، مسيريابي و انتقال اطلاعات كار مشكلي است و نيروي انساني متخصص بسياري را ميطلبد، به همين علت ممكن است گردشگر به دليل ارائه ناكافي اطلاعات، رغبتي براي بازديد نداشته باشد و اپليكيشن فيروزه با ايجاد فضاي ارائه اطلاعات ديجيتال بهصورت معمايي و سيستم پاداشدهي، حل بازيها و پازلهاي ارائهشده و يافتن كليدهاي شانس علاوه بر كسب اطلاعات، گردشگر را به بازديد كل منطقه ترغيب ميكند.
در اين شيوه بازيوارسازي كه همراه با جوايز و رقابت گروهي است، گردشگر سايران را به مشاركت گروهي در رقابت دعوت ميكند و كاربر تشويق ميشود مكانهاي مختلف را كشف كند. كسب اطلاعات بيشتر زماني رخ ميدهد كه كاربر علاوه بر مشاهده تمام نقاط مسجد، اطلاعات را بهصورت بازي و حل معما كسب كند.
ويلكا
محدوديتهاي حركتي توانخواهان ويلچيرسوار ازلحاظ روحي و جسمي، مشكلات و آسيبهاي متعددي را ميتواند بر روي اين قشر از جامعه تحميل كن، به دليل سطح پايين فعاليت و مشاركت اين افراد در اوقات فراغت، آنها سطح پاييني از سلامت دركشده نسبت به همسالان توانمند خود را تجربه ميكنند. همچنين هرگونه فعاليت در فضاي باز و محيط بيرون از خانه نهتنها به انگيزه قوي نياز دارد بلكه به دليل ظهور اپيدميها مانند كوويد-۱۹ و ساير خطرات بالقوه با سختيها و چالشهاي متعددي همراه است.
تحرك بيشتر با بازي رايانهاي!
همچنين در طول اين دوره، ممكن است اينگونه افراد به دليل دور ماندن از ابتلا به بيماري، دچار كمتحركي شوند و به همين علت مجموعه سختافزار- نرمافزاري ويلكا كه يك سامانه هوشمند سلامتمحور است براي تندرستي ويلچيرسواران با رويكرد بازي و ورزش ارائهشده است.
اين مجموعه نهتنها تعاملات فيزيكي كاربر با ويلچير را به دنياي مجازي انتقال ميدهد، بلكه با بازيوارسازي، ورزشهاي بالاتنه منحصربهفردي را به آنها ارائه ميدهد. تلفيق ورزش و بازي ديجيتال با امكان برنامهريزي هوشمند براي يك برنامه ورزش مناسب و سنجش عملكرد ويلچرسوار و تعميم آن به برنامه ورزشي و سناريوي بازي از جمله موضوعات اين مجموعه است.
ري اكشن
هدف اين بازي شبيهسازي انتقال ويروس كرونا است و سبك بازيهاي شبيهساز مديريتي است، همهگيري كرونا موجب تعطيل شدن دانشگاهها و تبديل آموزشها به روش آموزش مجازي شده است. موضوعي بررسيشده در اين بازي اين است كه چه كسي بايد واكسن تزريق كند؟ يك فضاي Agent-based model در دانشگاه ايجادشده است. كارهايي مانند واكسن زدن و قرنطينه شدن ميتواند بازيكن را از خطر ابتلا در امان دارد.
اين بازي داراي دانشجويان، اساتيد، دروس ارائهشده، اتاقها و... است كه توسط هوش مصنوعي ايجادشده و بازيكن بايد آنها را مديريت كند.
تكاپو
اين بازي در سبك شبيهساز زندگي است و بازيكن بايد كاراكتر را در فضايي شبيه به زندگي معمولي و واقعي هدايت كند و اهداف را به دست بياورد تا به موفقيت دست پيدا كند. در اين بازي با پرهيز از ترويج تجملگرايي و مصرفگرايي، بر روي توليد و تلاش و كسب موفقيت تمركز شده و با استفاده از كنترل المانهاي پسانداز، انرژي، آرامش و مهارت، بازيكن با فضاي شكوفايي اقتصادي و خودباوري آشنا ميشود و بازي را پيش ميبرد.
همچنين در اين بازي موضوعات اساسي مانند ارزشهاي فرهنگي و ديني در منطق بازي اعمالشده است تا بازيكن درك متفاوتي از مسائل ارزشي و تأثير آن در زندگي كسب كند.
سردار
اين بازي بر پايه بازيوارسازي و واقعيت افزوده است. استفاده از بازيوارسازي درزمينهي گردشگري باعث افزايش سطح يادگيري و رونق اقتصادي و افزايش تعداد گردشگران ميشود، همپوشاني محيط واقعي و تصاوير گرافيكي در فناوري واقعيت افزوده روش مناسبي براي دريافت بازخوردهاي مثبت و ترغيب بازيكن با ادامه بازي بهحساب ميآيد.
بازي سردار با هدف آشنايي با وقايع و شخصيتهاي مطرح تاريخي در دوره قاجار با استفاده از فناوري واقعيت افزوده براي تلفنهاي همراه هوشمند طراحي و پيادهسازي شده است. گردشگر با اجراي بازي و گذراندن مراحل آن ميتواند اطلاعات كلي و شناختي را در رابطه با وقايع تاريخي دوره مشروطه به دست آورد و اين بازي بر اساس واقعيت افزوده مبتني بر موقعيت مكاني طراحيشده است كه در آن محتواي ديجيتال در يك مكان خاص نمايش داده ميشود.
گردشگر با پيدا كردن اشيا پنهان در سطح شهر و پاسخگويي درست به سوالات مطرحشده در جريان بازي با شخصيتهاي مهم دوران قاجار آشنا ميشود و همچنين ميتواند باشخصيتهاي موجود درصحنه عكس يادگاري بگيرد.
انتهاي پيام/
|