به گزارش خبرنگار حوزه فناوري گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران جوان، نسل پنجم شبكه اينترنت موسوم به اينترنت فايو جي (۵G) در بسياري از كشورهاي پيشرفته جهان توسعه يافته است كه سرعت انتقال داده با اين نسل جديد شبكه اينترنت ميتواند تا سقف ۲۰ گيگابيت بر ثانيه باشد. همين امر ميتواند زيرساختهاي لازم را براي اقدامات ديگر محيا كرد.
راه اندازي خدمات نسل پنجم اينترنت بين سالهاي ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ توسط بيش از ۵۰ كشور در آمريكاي شمالي، اروپا، خاورميانه و آسيا آغاز شده است؛ از مزاياي نسل جديد اينترنت ۵G ميتوان به افزايش سرعت انتقال داده، افزايش قابليت اعتماد و كاهش تاخير در شبكه اشاره كرد. كاربردهاي نوين اينترنت ۵G به سه بخش بلند مدت، ميان مدت و كوتاه مدت تقسيم ميشود.
از اهداف بلند مدت كاربردهاي اينترنت ۵G ميتوان خودروهاي خودران، جراحي از راه دور، كنترل از راه دور ربات ها، لوازم الكترونيكي و اتوماسيون انبار اشاره كرد. اهداف ميان مدت اين نسل شامل ايجاد شهرهاي هوشمند، حمل و نقل هوشمند، نظارت بيماران از راه دور، كشاورزي دقيق، شبكهي هوشمند بي سيم و واقعيت مجازي پزشكي از راه دور است. در اهداف كوتاه مدت نيز ميتوان كارهايي مانند پايش هوشمند ناوگان، نظارت سنسوري، ارتباط با دوربينهاي مدار بسته و استفاده از پهپادها براي بازرسي را انجام داد.
همانطور كه در اهداف مشاهده شد يكي از كاربردهاي پراستفاده اينترنت نسل جديد تاثير آن در حمل و نقل هوشمند است. از مزاياي استفاده از اينترنت ۵G در حمل و نقل ميتوان به كاهش تصادفات و افزايش ايمني، كاهش ازدحام ترافيك، كاهش مصرف سوخت و آلودگي هوا و همچنين زمان و هزينه سفر اشاره كرد. يكي از كشورهاي پيشرو در حوزه استفاده از اينترنت نسل جديد در حمل و نقل هوشمند (ITS) سنگاپور است.
كشور سنگاپور از سال ۱۹۹۵ سامانههاي حمل و نقل هوشمند را به كار گرفته است. برنامه راهبردي حمل و نقل هوشمند سنگاپور شامل لزوم ايمن و امن سازي حمل و نقل، توسعه خودرو و زيرساختهاي متصل و استفاده از بستر كانالهاي ارتباطي بي سيم است. سنگاپور از سامانههاي كنترل بزرگراهها و سيستم مشاوره اي، اسكن ترافيك، سيستم راهنمايي پارك و اتوبوسهاي هوشمند بهره ميبرد.
از ديگر پروژههاي استفاده از اينترنت ۵G در مالزي ميتوان به بندر PSA اشاره كرد. در اين بندر ناوگان باري خودران مورد استفاده قرار گرفته و با استفاده از پهپادها نظارت صورت ميگيرد.
همچنين يكي ديگر از شهرهاي موفق در حوزه حمل و نقل هوشمند ميتوان دبي را نام برد. در اين شهر شبكه حمل و نقل خودران توسعه يافته و حدود ۲۵ درصد سفرها قرار است تا پايان سال ۲۰۳۰ توسط خودروهاي خودران انجام شود. در اين شهر تاكسيهاي هوايي و جادههاي خودران پيشرفت زيادي داشته و دبي در رده ششم جهان در حوزه ۵G قرار دارد.
در ايران نيز پروژه افتتاح شهر هوشمند كليد خورده و در كيش زيرساخت لازم براي هوشمندسازي اين شهر ايجاد شده است. در اين شهر تفاهم نامهاي با همكاري معاونت علمي، سازمان منطقه آزاد كيش، پژوهشگاه ارتباطات و فناوري و ايرانسل برقرار شده تا با طرحي و ايجاد پايلوت حمل و نقل هوشمند، شهري مبتني بر شبكههاي ارتباطات سلولي نسل جديد ايجاد شود.
پروژههاي عملياتي تعريف شده شامل تامين زيرساخت ارتباطي ۵G در محيط داخلي، سامانه يكپارچه پايش و نظارت بر ناوگانهاي حمل و نقل عموي، تجهيز خوروي پليس راهور به دوربين و پهپاد و تدوين نقشه راه حمل و نقل هوشمند جزيره كيش است.
در هر كدام از پروژهها اهداف خاصي دنبال ميشود. پروژه سامانه يكپارچه پايش و نظارت بر ناوگانهاي حمل و نقل عمومي چالشهاي كاهش ايمني به دليل سرعت غير مجاز و عدم يكپارچگي دادههاي سامانههاي مديريت هوشمند ناوگان و عدم پايش رفتار رانندگي هدف قرار داده شده است.
در پروژه تجهيز خودروهاي پليس برنامههايي مانند قابليت پشتيباني از ۴ دوربين به طور همزمان، ثبت تخلف همزمان، مشاهده پراكندگي تخلفات، نظارت از طريق پهپاد و رهگيري خودكار پلاك خودرو قرار داده شده است.
منوچهر منطقي دبير ستاد توسعه فناوريهاي حوزه فضايي و حمل و نقل در گفتوگو با خبرنگار حوزه فناوري، گفت: در زمينه هوشمند سازي اولين موردي كه نيازمند است يك بستر مخابراتي با سرعت انتقال بالاست، بنابراين اينترنت نسل پنجم با همكاري ايرانسل و وزارت ارتباطات در حال ايجاد اين بستر هستند و شركتهاي دانش بنيان فعال در حوزه هوشمندسازي شهر ميتوانند از اين بستر استفاده كنند.
او افزود: در كيش پروژههاي متفاوتي در حال تعريف است كه يكي از آنها هوشمند سازي حمل و نقل است. در موضوع حمل و نقل دو پروژه درباره كنترل ترافيك، كنترل ناوگان باربري و تخلفات در حال جريان سازي است.
دبير ستاد توسعه فناوري حمل و نقل توضيح داد: كل پروژه توسط شركتهاي دانش بنيان انجام ميشود و تمام آنها با مركز نوآوري كيش در ارتباط هستند. اين پروژهها بين ۸ تا ۱۲ ماه تعريف شده و از ابتداي دي ماه آغاز شده است.
او ادامه داد: در ابتداي كار، ۱۹ شركت دانش بنيان اعلام آمادگي كرده اند، اما فقط پروژه ۴ شركت تاييديه منطقه آزاد كيش را گرفته اند. البته، از ان جايي كه در زمينه هوشمندسازي نياز ديگر نيز وجود دارد حتما تعداد شركتهاي دانش بنيان در هوشمندسازي كيش افزايش پيدا ميكند.
منطقي در پايان يادآوري كرد: ما احتمالا در اوايل سال آينده نتايج اوليه اين پروژه ها را مشاهده ميكنيم و در بهمن ۱۴۰۰ شاهد نتايج قطعي آنان خواهيم بود. با موفقيت در هوشمندسازي منطقه آزاد كيش ميتوانيم اين پروژهها را در ساير شهرها پياده سازي كنيم تا انتقال تجربيات صورت بگيرد.
|