منوچهر منطقي دبيرستاد توسعه فناوريهاي حوزه فضايي و حمل و نقل پيشرفته در گفتوگو با خبرنگار حوزه فناوري گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تاكسي هوايي به دو گروه بين شهري يا استاني و درون شهري تقسيم ميشود. تاكسي هوايي بين شهري يا بين استاني از هواپيماهاي كوچك و فرودگاههاي كه بار ترافيكي كمي دارند بهره ميبرد. با استفاده از تاكسي هوايي و هواپيماهاي كوچك ميتوانيم از ۷۰ الي ۸۰ درصد فرودگاه هاي بدون ترافيك كشور استفاده كنيم.
او ادامه داد: قرار بود مهر امسال آسمان ايران پديده جديدي را تجربه كند و تاكسيهاي هوايي بين شهري ، بار بخشي از حملونقل عمومي كشور را بهدوش بكشند، اما به دليل وجود مشكلاتي اين مسئله به بهمن ماه موكول شد و قرار است بهمن ماه تاكسي هوايي بين شهري از تهران راه اندازي شود.
منطقي افزود: بخش ديگر تاكسي هوايي كه دنيا به سمت آن در حال حركت است تاكسي هوايي و پهپادهايي عمود پرواز است كه ميتواند يك تا چند نفر را جابجا كند. تاكسي هوايي عمود پرواز قابليت دارد هم بين شهري و هم درون شهري فعاليت كند.
او ادامه داد: تا كنون چند شركت دانش بنيان در بخش دوم تاكسي هوايي فعاليتهاي خوبي را انجام دادند و حتي يك شركت در سطح بين الملل شناخته شده است. اين شركت شناخته شده پروژهاي دارد كه تا سال ۲۰۲۴ به اتمام ميرسد و پس از آن وارد مرحله آزمايش تاكسي هوايي عمود پرواز ميشويم.
منطقي گفت: اگر اين پروژه دوم با موفقيت انجام شود ميتوانيم اعلام كنيم كه زمينه توليد فناوري تاكسي هوايي درون شهري نيز فراهم شده است.