تجارت الكترونيك چيست؟ مزايا و معايب تجارت الكترونيك
- مجموعه: ترفندهاي اينترنتي
همه چيز درباره تجارت الكترونيك
تجارت الكترونيك چيست؟
تجارت الكترونيك در يك تعريف كلي، به تمامي فرايند هاي خريد و فروش محصول يا خدمات و فعاليت هاي دنباله ي آن مانند انبارداري تبادل محصول و اطلاع رساني از طريق شبكه هاي رايانه اي و اينترنت گفته مي شود.
تجارت الكترونيك مزايا و معايب بسيار زيادي هم براي صاحب كسب و كار و هم براي كاربر يا مخاطب دارد. اما به دليل ايكه اين علم گسترش يافته هر روزه در حال پيشروي است و تعداد كاربران آن روز به روز درحال افزايش است ، لازم است صاحبان كسب و كار ، شبعه انلاين خود را راه اندازي كنند.
از طرفي كاربران نيز به دليل اينكه مزاياي خريد اينترنتي بسيار بيشتر از معياب آن است ، ترجيح مي دهند نياز هاي خود را از طريق اين بستر برطرف سازند.
به همين دليل اهيمت تجارت الكترونيك بيشتر مي شود كه نتايج ان به وجود آمدن كسب و كار هاي كوچك در سطح شبكه هاي اجتماعي تا وبسايت هاي بزرگ با تبليغات عظيم شده است.
انواع تجارت الكترونيك ( E-commerce)
تجارت الكترونيك يا در اصطلاح E-commerce همان طور كه گفتيم به تمامي فرايند هاي تبادل كالا و فروش محصول يا خدمات گفته مي شود كه به 4 دسته اصلي تقسيم مي شود :
B2B يا معامله شركت هاي تجاري با يكديگر
در اين نوع تجارت الكترونيك ، به جاي اينكه محصول يا خدمات به طور مستقيم به دست مصرف كننده برسد ، به يك عرضه كننده يا شركت ديگر فروخته مي شود. به طور مثال عمده فروشاني كه محصولات را به خورده فروشان مي فروشند.
B2C يا تجارت با مصرف كننده
اگر صاحب تجارت الكترونيك محصول يا خدمات خود را به صورت مستقيم به مصرف كننده برساند ، نوع تجارت الكترونيك آن B2C محسوب مي شود. اين مورد همان چيزي است كه عموم مردم از تجارت الكترونيكي تصور مي كنند. به عنوان مثال نيز ميتوان به فروشگاه هاي انلاين ديجي كالا و آمازون اشاره كرد.
C2B يا معامله مصرف كننده با تجارت
اين حالت برعكس B2C است درواقع در اين نوع تجارت الكترونيك به جاي اينكه صاحب كسب و كار به دنبال مشتري باشد ، مصرف كننده براي واگذاري كار، به دنبال تجارت يا شركت مرتبط با خواسته ي مد نظر است. براي مثال مي توان به شخصي اشاره كرد كه از يك خياط در فضاي اينترنت درخواست دوختن چادر كرده است.
C2C يا معامله بين مصرف كننده و مصرف كننده
اين نوع از تجارت الكترونيك همانطور كه از نامش پيداست تجارتي است كه ميان اشخاص مصرف كننده به صورت آنلاين انجام مي شود. براي مثال مي توان به معامله هايي كه در ديوار يا شيپور انجام مي شود را نوعي تجارت الكترونيك C2C دانست. معادل اين نوع كسب كار ها در خارج سايت فروشگاهي ebay است كه مردم مي توانند كالاي دست دوم خود را در آنجا به ديگران بفروشند.
نگاهي به تاريخچه تجارت الكترونيك
تجارت الكترونيك و خريد انلاين براي اولين بار در سال 1979 ميلادي توسط فردي به نام Michael Aldrich اختراع شد. پس از گذشت 2 سال ، اولين خريد انيترنتي نيز توسط Thomson Holidays در بريتانيا انجام شد كه اين نوع خريد B2B بود. (تجارت بين تجارت)
بعد از گذشت چند سال و خريد فروش هاي كم بيشي كه انجام شد و اين نوع تجارت بر سر زبان ها افتاد ، در سال 1987 يعني 18 سال پس از اختراع خريد اينترنتي، swreg شروع كرد تا نرم افزار فروش انلاينش كرد كه از طريق مكانيسم حساب هاي الكترونيكي بازرگاني شروع شده بود ، ميان مردم به اشتراك بگذارد.
بعد از گذشت 2 سال از اين اشتراك گذاري بود كه اولين مرورگر وب نوشته شد. با اولين مرورگري كه نوشته شد pizza hut در صفحه وب سفارش دادن انلاين را پيشنهاد كرد و اولين بانك انلاين به وجود آمد. و پس از آن رمزگذاري اطلاعات سروري با ssl به وجود آمد. جالب است بدانيد همه اين كار ها در سال 1994 انجام شد.
پس از آن جف بزوس اولين فروشگاه 24 ساعته در جهان را با فروش كتاب الكترونيكي اغاز كرد. و در همان سال ebay توسط Pierre Omidyar براي حراج تاسيس شد.
و بعد از سه سال گروه علي بابا در چين با راه اندازي فروشگاه تجارت الكترونيكي با خدمات B2B و B2C و C2C باعث شد اين تجارت به سرعت شكل بگيرد و از همان سال شروع به گسترش يابد. و اين گونه بود كه داستان فروش اينترنتي و تجارت الكترونيك (E-commerce) شروع شد.
مزاياي استفاده از تجارت الكترونيك
همانطور كه پيش تر نيز گفتيم ، تجارت الكترونيكي هم براي مشتريان و كاربران اينترنت و هم براي صاحبان كسب و كار ، مزايايي دارد كه باعث شده اين نوع خريد و فروش به سرعت گسترش يابد. در ادامه مزاياي اين نوع تجارت را براي مصرف كننده ها و صاحبان كسب و كار برايتان شرح خواهيم داد.
مزاياي تجارت الكترونيك براي مصرف كننده ها
1. خريد سريع و راحت
يكي از مشكلاتي كه در خريد حضوري به خصوص در شهر هاي بزرگ وجود دارد ، صرف زمان بسيار زياد در مقابل ديدن تنوع كم محصولات است. فرض كنيد 3 ساعت روز را صرف ديدن لباس كنيد اما هنوز لباس مورد علاقه خود را پيدا نكرده باشيد. اين مي تواند بسيار دردناك باشد.
اما به لطف پيدايش اينترنت و صد ها سايت فروشگاهي ، اين مشكل برطرف شده است. شما مي توانيد فقط در عرض چند دقيقه محصولات مورد نظر خود را در اينترنت پيدا كرده ، ان ها را مقايسه كنيد و سفارش خود را ثبت كنيد. اين كار نه تنها سخت و زمان بر نيست ، بلكه لذت بخش تر نيز هست.
2. مقايسه قيمت و خريد ارزان ترين محصول
يكي از امكانات تجارت الكترونيك كه در فضاي حقيقي وجود نخواهد داشت ، امكان مقايسه قيمت چندين محصول در كسري از ثانيه است.
مهم تر اينكه طيف گسترده اي در اين نوع خريد پيش روي شماست كه مي توانيد تنها با جست و جوي يك عبارت در گوگل ان ها را پيدا كنيد.
3. راحتي و اطمينان خريد براساس نظر مشتريان
انچه كه بيش از هرچيزي خريد اينترنتي را محبوب كرده است ، راحتي در انتخاب محصول مورد نظر خود و ثبت سفارش است.
علاوه بر اين با خواندن نظرات خريداران مي تواند شك خود را در خريدن محصول برطرف كنيد. مسلما يكي از معايب خريد اينترنتي كه در ادامه آن ها را بررسي خواهيم كرد ، عدم كيفيت مناسب محصول است كه با عكس قابل تشخيص نيست.
اما با خواندن نظر مشتريان مي توانيد اطمينان حاصل كنيد كه كيفيت محصول مورد قبول خريداران بوده است يا نه.
مزاياي تجارت الكترونيك براي صاحبان كسب و كار
1. افزايش فروش تا چندين برابر فروش حضوري
خوشبختانه با افزايش كاربران اينترنت، كسب و كار هاي اينترنتي نيز توانستند محصولات خود را در معرض نمايش ميليون ها نفر بگذارند و در نتيجه فروش خود را چندين برابر كنند.
علاوه بر اين دسترسي مادام العمر به مشتري نيز يكي از مزاياي فروش اينترنتي براي صاحبان كسب و كار ها است. اينكه مي توانيد با ان ها سال ها ارتباط بر قرار كنيد ،مي توانيد مشتريان بالفعل را به مشتريان وفادار را تبديل كنيد.
2. فروش 24 ساعته در 7 روز هفته
فروشگاه اينترنتي اين امكان را به شما مي دهد حتي هنگامي كه خواب هستيد نيز محصولات خود را به فروش برسانيد. اين بزرگ ترين ويژگي تجارت هاي الكترونيك است.
درواقع در صورتي كه براي تجارت الكترونيك خود وبسايتي راه اندازي كرده باشيد ، عمليات ثبت سفارش به صورت خودكار خواهد بود و نيازي نست كاربر را هدايت كنيد.
3. تراكنش سريع و پرداخت فوري
يكي از معضلات كسب و كار هاي سنتي ، فروش به صورت نسيه بود. همچنين خريد با چك هاي چند ماهه براي هر كسب وكاري يك دغدغه اصلي به شمار مي رفت. اما هنگامي كه كسب و كار هاي اينترنتي روي كار آمدند ، درگاه هاي پرداخت نيز توسط بانك هايي نظير ملت ، سامان ، پاسارگاد و صادرات به وجود آمد تا كاربر در عرض چند دقيقه وجه محصول را پرداخت كند.
معايب خريد اينترنتي براي مشتريان كسب و كار هاي الكترونيك
1. دريافت محصول با تاخير
اين مورد را مي توان گفت اصلي ترين مشكلات فروشگاه هاي اينترني است كه محصولات فيزيكي عرضه مي كنند. براي وبسايت هايي كه محصولات مجازي مانند دوره هاي اموزشي ميفروشند ، اين مورد جزو مشكلات آن ها محسوب نمي شود.
به همين دليل است كه هنوز برخي از مصرف كننده ها خريد به صورت حضوري را ترجيح مي دهند. البته لازم به ذكر است شيوه هاي ارسال كالا مي تواند ويژه، پيشتاز و يا سفارشي باشد كه به ترتيب 1 روزه ، 3 الي 4 روزه و 5 الي 7 روزه ، كالا به مشتري تحويل داده خواهد شد؛ اما با اين وجود هزينه هاي ان ها نيز به مراتب بيشر خواهد شد.
2. سوء استفاده هاي امنيتي و كلاه برداري هاي اينترنتي
همانطور كه علوم تجارت الكترونيك روز به روز درحال گسترش است ، نفوذ و هك نيز درحال پيشرفت مي باشد به طوري كه هر ساله روش هاي جديدي براي فيشينگ و دستبرد به حساب هاي بانكي تعبيه مي شود.
فيشينگ يك روش كلاه برداري است كه در آن هكر از طريق روش مهندسي اجتماعي براي كشف رمز و اطلاعات حساب بانكي شما اقدام مي كند تا در اسرع وقت حساب شما را خالي كند!
با اينكه اين روش هك تقريبا ميان مردم شناخته شده و با رعايت يك سري اصول قابل مقابله است ، اما هنوز هم عدم اعتماد مانع خريد اينترنتي بسياري از مخاطبان اينترنت شده است.
3. عدم تشخيص كيفيت و سايز محصول
در خريد محصولاتي مانند لباس و كفش به دليل اينكه كاربر نياز به اندازه دقيق محصول مي باشد و كيفيت محصول قابل تشخيص نيست ، اين مورد باعث شده تا بسياري از افراد بعد از اولين تجربه خريد ، ديگر اين نوع خريد انجام ندهند.
معايب خريد اينترنتي براي صاحبان كسب و كار هاي الكترونيك
1. نياز به تخصص و بودجه كافي
اگر يك وبمستر تخصص هاي لازم ديجيتال ماركتينگ را نداشته باشد ، فروشي نيز تجربه نخواهد كرد. بنابراين لازم است قبل از اينكه كسب و كار اينترنتي خود آموزش هاي لازم را فرا بگيريد. عمده ترين مشكل يادگيري تخصص ها بودجه لازم و زمان كافي براي يادگيري است.
اگر زمان لازم براي براي يادگيري نداشته باشيد ، اين مي تواند اصلي ترين معظل شما باشد زيرا نياز به متخصص هايي داريد كه معمولا دستمزد هاي بالايي خواهند داشت.
2. تامين امنيت و حريم خصوصي كاربران
همانطور كه پيشتر گفتيم يكي از دلايلي كه كاربران اينترنت خريد از فروشگاه هاي انلاين را تجربه نكرده اند، عدم اعتماد و امنيت آن هاست. با گسترش روش هاي كلاهبرداري سايبري ، تامين امينت لازم يكي از چالش هاي دارندگان وبسايت هاي فروشگاهي است.
التبه كه اين مشكل قابل حل است اما نياز به بودجه براي نيرو هاي لازم خواهد داشت.
3. برگشت كالا و خدمات پس از فروش
طبق امار ، مشتريان كسب و كار هاي اينترنتي نسبت به مشتريان فروشگاه هاي حضوري ، بيشتر كالاي خريداري شده را مرجوع مي كنند. دليل اين امر هم عدم امكان تشخيص كيفيت محصول است. همچنين خدمات پس از فروش ، مي تواند برايتان هزينه هاي مخفي به شمار آيند كه بايد آن ها را لحاظ كنيد.
علاوه بر اين موراد معياب و مزاياي زيادي وجود دارد كه احتمالا آن ها را مي شناسيد.
جمع بندي مطالب
همانطور كه خوانديد با گسترش شبكه هاي رايانه اي و اينترنت ، خريد و فروش اينترنتي يا در اصطلاح تجارت الكترونيكي نيز توسعه يافت. تجارت الكترونيكي انواع مختلفي دارد كه آن ها را به شما معرفي كرديم همچنين سعي كريم عمده ترين مزايا و معايت تجارت الكترونيكي براي مشتريان و صاحبان كسب و كار را براي تان شرح دهيم.
تجارت الكترونيك چيست؟ مزايا و معايب تجارت الكترونيك
دكه سيار نمايش؛ آشتي مردم با تئاتر
شايعات كثيف عليه عموي سوباسا و تجارت اوشين!
سامانه تصفيه آب سيار توسط دانش پژوهان ايراني ساخته شد
ساخت رايانه اي كه با خون الكترونيكي كار مي كند !
شارژ وسايل الكترونيكي با حركات بدن
روش ضدعفوني كردن دستگاههاي الكترونيكي
آموزش گام به گام پاورپوينت (قسمت اول)