برترينها: محصول جديد ايران خودرو توسط وزير صنعت، معدن و تجارت رونمايي شد. گروه صنعتي ايران خودرو اقدام به طراحي محصولي جديد كرده است كه تاكنون نام آن به صورت رسمي اعلام نشده بود و روز گذشته در بازديد وزير صمت به عنوان "تارا" ناميده شد. اين خودرو قرار است زمستان امسال وارد بازار شود اينطور كه برآورد ميشود اين خودرو فول اتوماتيك قيمتي حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ ميليون تومان خواهد داشت.
تارا، خودرويي است كه بر پايه پژو ۳۰۱ ساخته شده و به نوعي نسخه داخلي اين خودرو به حساب ميآيد. بر پايه پلتفرم خودرو تارا قرار است دو محصول ديگر نيز با استايل هاچبك و كراس اوور توليد شوند. ايران خودرو چندي قبل اولين سري از خودرو تارا را پيش فروش كرده بود.
اين خودرو جديد، با همكاري بيش از ۱۳۲ سازنده داخلي توليد خواهد شد. اين خودرو در ابتدا مجهز به موتور tu۵ خواهد بود كه در ادامه مجهز به موتور ef۷ و گيربكس اتوماتيك خواهد شد. از ديگر امكانات اين خودرو ميتوان به فرمان برقي، سنسور باد لاستيك، كروز كنترل، نمايشگر ۷ اينچي مجهز به نويگيشن، سانروف، سنسور نور و باران، صندلي برقي جلو اشاره كرد.
همچنين اين خودرو مجهز به سامانه ترمز abs, ebd و ba، سيستم كنترل پايداري و پيگيري از هرزگردي esc، چهار ايربگ ايمني، دوربين ديد عقب، آينه جانبي به صورت تاشو برقي، سامانه ورود بدون كليد و استارت خودرو بصورت كنترل است.
داخليسازي محصول جديد ايرانخودرو
محمدرضا نجفي منش رئيس انجمن صنايع همگن نيرو محركه و قطعه سازان كشور در خصوص داخلي سازي خودرو جديد ايران خودرو، گفت: تارا محصول جديد ايران خودرو است كه قرار است با بيش از ۹۰ درصد قطعات داخلي ساخته شود.
او بيان كرد: توليد انبوه اين خودرو در حال آماده سازي است و اين توانمندي وجود دارد كه داخلي سازي آن ۱۰۰ درصدي شود. مشخصات فني اين خودرو حجم موتور ۱۶۰۰ سي سي، حداكثر توان موتور ۱۱۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقيقه، حداكثر گشتاور ۱۵۰ نيوتن متر در ۴۸۰۰ دور در دقيقه است.
اين مقام مسئول ادامه داد: استاندارد آلايندگي آن يورو ۵ است. حداكثر سرعتي كه ميتوان با اين خودرو پيمود ۱۹۰ كيلومتر و شتاب صفر تا صد آن ۹.۵ است. مصرف سوخت اين خودرو جديد ۶.۷ بوده و از فرمان برقي بهرهمند است. صندلي برقي و رينگهاي آلومينيومي، راهنماي روي آينههاي جانبي از ديگر مشخصات اين خودرو است.
راهاندازي خط توليد جديد تارا
فرشاد مقيمي مديرعامل خودروسازي ايران خودرو درباره خط توليد جديد تارا (خودرو جديد ايران خودرو) اظهار داشت: خط توليد tu۵ پلاس را رونمايي كرديم كه توان آن با توجه به اقدامات مهندسي انجام شده به طور چشمگيري ارتقا پيدا كرده است. توان اين موتور از حدود ۸۰ كيلووات به حدود ۸۵ كيلووات افزايش پيدا كرد، همچنين گشتاور اين موتور از حدود ۱۴۰ نيوتون بر متر به ۱۴۵ نيوتون بر متر ارتقاع پيدا كرد. توان توليدي اين موتور هم از ۱۰۸ اسب بخار به ۱۱۵ اسب بخار رسيده است.
مقيمي با اشاره به ساختار تنفس طبيعي اين موتور تصريح كرد: اين موتور به تكنولوژي cvvt مجهز شده است كه اين امكان را فراهم ميكند تا جاهايي كه خودرو نياز به توان كمتري دارد، تعدادي از سوپاپها غير فعال شده و از پاشش بنزين جلوگيري كند. اين فرآيند در نهايت كاهش ۴ تا ۵ درصدي مصرف سوخت را به همراه دارد. در خودرو تارا كه اين موتور در آن استفاده ميشود مصرف سوخت حدود ۷ ليتر بنزين در صد كيلومتر خواهد بود.
او با اشاره به استاندارد يورو ۵ اين موتور تصريح كرد: موتور tu۵ جديد روي خودروهاي تارا و رانا پلاس نصب خواهد شد همچنين خودرو رانا به گيربكس ۶ سرعته جديد داخلي مجهز خواهد شد كه به زودي توسط وزير صمت رونمايي ميشود.
ايرانخودرو پس از بررسيهاي كارشناسي، نام ايراني «تارا» به معني ستاره را با تاييد فرهنگستان زبان و ادب فارسي انتخاب كرد كه اين نام با حضور وزير صنعت، معدن و تجارت رونمايي و اعلام شد.
شركت ايرانخودرو براي گزينش نام مناسب اقدام به فراخوان عمومي كرد كه پس از بررسي معنايي، آوايي و زبانشناختي، از ميان اسامي مختلف، پالايشهاي اوليه انجام و در مرحله بعد، تاييديه فرهنگستان زبان و ادب فارسي دريافت و در نهايت نام «تارا» براي اين خودرو را برگزيد.
توليد انبوه محصول جديد ايرانخودرو با همكاري بيش از ۱۳۲ سازنده ايراني، قرار است در بهمن سال جاري آغاز شود.
در ابتداي توليد، «تارا» مجهز به نسل جديد موتور تييو ۵ وارد بازار ميشود. توليد اين خودرو با موتوراياف ۷ توربو و گيربكس اتوماتيك نيز در دستور كار ايرانخودرو قرار دارد.
خط توليد بدنه «تارا» با ظرفيت ۱۶ دستگاه در ساعت كه براي نخستين بار در صنعت خودرو كشور و خاورميانه از فناوري جوشكاري ليزري و CMT بهره ميبرد، در شركت ايرانخودرو راهاندازي شده است.
برخي از مشخصات اين محصول كه پيشتر از سوي ايران خودرو اعلام شده بود به شرح زير است:
كي ۱۳۲ ابتدا با پيشرانه EC ۵ به بازار ميآيد. اين پيشرانه ۱٫۶ ليتر حجم دارد و با فناوري زمان بندي هوشمند سوپاپها ۱۱۳ تا ۱۱۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۰ تا ۱۵۴ نيوتن متر توليد ميكند. جعبه دنده استاندارد اين پيشرانه كه گروه PSA آن را معرفي كرده اند، از نوع ۵ سرعته دستي BE ۴ است. اما به گفته مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو، كي ۱۳۲ با جعبه دنده ۶ سرعته دستي به بازار خواهد آمد. چندي پيش ايران خودرو جعبه دنده ۶ سرعته دستي را براي نصب بر روي خودروهايي، چون دنا، دنا پلاس، سورن، سمند، رانا و… معرفي كرد و حال برنامه دارد تا در گام نخست K ۱۳۲ را با اين سيستم انتقال قدرت وارد بازار كند.
همچنين قرار است تا پس از جاري شدن توليد ايران خودرو كي ۱۳۲ با پيشرانه EC ۵، نمونه اتوماتيك اين سدان جديد با پيشرانه TC ۷ پلاس وارد بازار شود. K ۱۳۲ اتوماتيك به پيشرانه ۱۶۴۶ سي سي توربو شارژر مجهز است كه داراي زمان بندي هوشمند سوپاپهاي دوگانه مجهز بوده و ۱۶۳ تا ۱۷۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۳۸ تا ۲۵۰ نيوتن متر توليد ميكند. ايران خودرو K ۱۳۲ اتوماتيك با پيشرانه توربو به جعبه دنده شش سرعته DAE مجهز است كه در دنا پلاس توربو اتوماتيك نيز ديده ميشود.
رونمايي با چاشني نقص فني!
رونمايي از محصول جديد ايران خودرو در مراسمي ويژه همراه با خرابي وروشن نشدنخودرو همراه بود و تارا نرسيده به بازار خراب شد.
مدير بازاريابي و فروش «ايرانخودرو» (دو روز قبل) : لزوما «فورد» و «تويوتا» از پژو ۲۰۶ بهتر نيستند! ما استانداردهاي روز اروپا را رعايت ميكنيم.
«ايرانخودرو» البته بيانيه داده كه اين فيلم «شيطنت رسانهاي» است و اصلا خودرو را روشنش نكرديم؛ چون در محيط بسته اجازه نداريم خودرو را روشن كنيم وگرنه اين خودرو سالم بوده است!
|